Full version: Svåknäckt nöt?
Em_I_Am
Hej!

Eftersom jag inte har någon kamera så ska jag försöka beskriva en växt jag har hemma som jag inte hittar namn på. Vet att det är nästintill omöjligt att veta men kanske någon har något förslag?

Växtens blad är ganska små (som en tumnagel ungefär) och lite hjärtformiga. Dem är lite köttiga så jag tror att det rör sig om någon stenpartis växt eller liknande. Färgen är ljust grön som drar mot det gula. Kanterna på bladen är gula. Bladen sitter parvis.

Växtsättet tycks vara krypande. Blomman ser ganska märklig ut.... Den har blommat här sedan sen vår och blommar ännu. Mellan dem sista bladparen på varje "gren" slår blomman ut. En ceriserosa väldigt intensiv färg. Blomman är bortsformad kan man säga. Alltså finns det ingen mitt. Det ser ut som ett knippe borst helt enkelt. Blomman är liten, men syns väl pga den väldigt intensiva färgen.
Nu har växten börjat sätta en del frön. Det blir ett runt, väldigt köttigt fröhus.

JÄTTE SVÅRT ATT GISSA! JAG VET... Men hoppas på tur biggrin.gif
Em_I_Am
Ingen som vågar sig på en gissning?
Eva 33c
Lite mer upplysningar behövs nog.
Tex växer den ute i trädgården året om, eller är det en sommarblomma av något slag, eller rent av en krukväxt? Hur länge har du haft den och var fick du tag på den?
Bild är förstås bäst... rolleyes.gif
Em_I_Am
Det är första året jag har den så jag vet inte om den är en perenn. Därför vill jag få reda på vad det är så att jag kanske kan övervintra den. Det är en utomhusväxt. Annars hade jag varit i fel forum. Själv har jag den i balkonglåda, men av växtsättet att döma tror jag att det är en marktäckare av något slag. Eventuellt någon suckulent med tanke på dem saftiga lite köttiga bladen. Kan tro att den skulle trivas i ett stenparti eller liknande.

Jag köpte den på ett litet plantage i somras. Stod inga namn o jag glömde fråga. Har tittat efter den på andra ställen sedan men inte sett den.
Åsa, mälardalen zon 2
Min gissning är hjärtreva, Aptenia cordifolia en sydafrikansk växt som inte klarar vår vinter men som kan övervintras inomhus helst lite svalare och ljust men oftast överlever de även i bostadsvärmen. Vill gärna ha lite rejälare kruka med lucker jord.
Em_I_Am
BINGO! Den är det nog faktiskt. Tack så jätte mycket för hjälpen! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon