Christoffer
Jag fick dessa små små svampar/frön eller vad det nu är, från en som
plockat de från ett ax för några år sedan. Han sade att allt tydde på
att det kunde vara mjöldryga.
Vill tillägga att den som är längst till höger är det som finns inuti
en sådan där böj eller vad det nu är.

Vad tror ni?

Piccante
På de bilder jag har sett på mjöldryga så har de varit mörkare och och mer oregelbundna i formen, men jag vet inte??? De ser så regelbundna ut i formen och så har de "åsar" eller "lister" på din bild vilket gör mig konfunderad. Kan ju vara någon släkting till mjöldryga annars skulle jag gissa på någon gallbildning eller något annat
blink.gif .
storm
Jag tycker det ser ut som Ringblomsfrön. rolleyes.gif
Whiskuchi
CITAT (storm @ 13-08-2006, 21:26)
Jag tycker det ser ut som Ringblomsfrön. rolleyes.gif

Precis min tanke biggrin.gif
harald
ringblomma tycker jag också..

mjöldryga angriper väl oftast säd (och andra gräs) och ser då ut som lite skrynkliga och alldeles för stora sädeskorn. de brukar iofs ofta vara lite böjda, men inte så mycket som dina. och så är de helt svarta..
Ramoth
mjöldryga kan också vara mindre än sädeskornen och relativt raka.
Jobbade på VLs labb vid skörden för ett antal år sedan och det kom in en del prover med mjöldryga på.
Inte mycket - tack och lov - men tillräckligt för att en tonåring (som jag var då) skulle tycka att det var spännande och lägga det på minnet.

Bilderna som visades här tycker jag också ser ut som ringblomsfrö.
Så dem och se vad som händer vet ja!
Christoffer
Är det någon som har tillgång till några stycken mjöldryga då, eller ett enstaka.
Whiskuchi
Jag bildgooglade och fann denna sidan. Inga superbilder, men de enda jag hittade.
Piccante
CITAT (Christoffer @ 18-08-2006, 12:05)
Är det någon som har tillgång till några stycken mjöldryga då, eller ett enstaka.

De är nog svåra att få tag på, man jobbar ju aktivt för att få bort det från säden så de inte ska spridas. Du tänker väl inte använda mjöldryga till något?
Christoffer
Jo, mjöldrygan hade jag tänkt att använda till mitt medicinalväxtcollage, då det faktiskt är ursprunget till en del av dagens migränmediciner.
Piccante
Okej, ett collage låter ju trevligt. Jag var rädd för att du tänkta äta dem eller göra någon häxbrygd wub.gif Mjöldryga är en väldigt otrevlig svamp att få i sig för den innehåller en rad farliga substanser bl.a LSD.
Christoffer
CITAT (Leocarpus @ 25-08-2006, 12:35)
Okej, ett collage låter ju trevligt. Jag var rädd för att du tänkta äta dem eller göra någon häxbrygd wub.gif Mjöldryga är en väldigt otrevlig svamp att få i sig för den innehåller en rad farliga substanser bl.a LSD.

Nja, LSD finns inte i mjöldrygan, men däremot en del liknande substanser som visserligen kan ge hallucinationer, men då får man kallbrand till på köpet, och det tror jag att alla är kloka nog att inte förtära i något syfte, varken berusa sig på, eller ta mot migrän, som den ursprungligen forskades kring.
Nej, mjöldryga ska bara ses som kuriosa, ingenting annat!
Ramoth
Följ länken till mjöldrygebilder och klicka på bild nr 2 från vänster på översta raden, så kommer det upp en hel del intressant information om mjöljdrygan.
Christoffer
Vilken länk tänker du på då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon