Full version: Klippa bärbuskar
asalinn
Har flera gamla vinbär och krusbärsbuskar i vår trädgård som inte skötts om på flera år. Har inte så mycket bär i dem heller. Tänkte klippa ner dem och låta dem koma på nytt, men när kan man göra det? Kan man göra det nu på sensommaren/ hösten?
Karrolina
Vad jag har förstått är bästa tiden att göra det på vårvintern. Alltså den tid när man brukar beskära fruktträd.

Jag vet inte om man kan kapa ner hela busken... Jag skulle inte ha gjort det utan istället tagit bort ca 1/4 av de grenar som ser äldst ut. Och så fortsätta så varje år tills busken är helt föryngrad.

Det du kan göra nu (om det inte redan är gjort!) är att rensa bost allt ogräs under buskarna några dm ut. Då får näringen och vattnet lättare att komma ner till rötterna. Sen är det jättebra att lägga på gräsklipp under buskarna både för näringens skull och för att hålla ogräset borta. Fast inte efter midsommar säger de lärde.. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon