Hendrix
13-08-2006, 20:14
Hej
Jag skulle behöva ett ganska högt insynskydd. Det bör vara minst 2 m högt och buskarna ska ha långa säsonger. Jag tror att jag har bestämt mig för en friväxande häck med olika soretrs buskar.
På den här häcken behöver det vara en bula på ca 5 m så att grannens fönster på övervåningen döljs. Det kan vara blandat med vintergrönt om det finns nåt som passar. Även prydnadsträd är tänkbart. Finns det någon kunnig som kan ge lite förslag vore jag hemskt tacksam. Bor i zon 2.
Hannele
15-08-2006, 22:14
Några tidigare förslag hittar du
här.
Susanne i Linköping
15-08-2006, 23:49
Thuja är vanlig som insynsskydd, vintergrön och högsmal. Men min tanke när du säger att du inte bara vill ha en tvåmeters häck utan dessutom en "bula" på fem meter för att dölja grannens fönster helt, är att bor du verkligen på rätt ställe? Vill du verkligen ha det helt insynsskyddat? Grannars insyn är ju en tillgång, den gör det svårare för inbrottstjuvar att arbeta ostört.
Eller har du en knäpp granne?
Karrolina
16-08-2006, 08:46
Åh. Jag kan förstå det där med att vilja dölja grannens fönster. Man kan ju inte alltid välja precis var man bor. Jag bor i ett trångt (upplever jag det som fast tomterna är 1500 kvm) villaområde och vill också helst dölja mina grannar iallafall delvis. Det betyder inte att jag tycker illa om dom eller inte vill ha någon relation med dom. Ibland är man i behov av att ha en egen liten hörna i världen där man får vara ifred för grannarnas ögon. Men det är klart att grannar också är en tillgång.
Vad det gäller friväxande häck så är kanske inte tuja ett så bra val eftersom den blir förbaskat hög om man inte klipper den på höjden. Men det finns väl varianter som inte blir lika höga som brabanten? Kommer inte ihåg sortnamn dock.
Annars kan man väl använda i princip vad som helst till friväxande häck. Ta reda på vad du har för typ av jord och vilken zon du bor i och fundera på vad du tycker om.
Jag tycker att häggmisplar är vackra friväxande. De har vita blommor på våren, gröna på sommaren och sprakande höstfärger i antingen röda eller gula toner beroende på sort. Det finns sorter både i 2 meters höjd och 5 metersklassen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.