Full version: Besök på balkongen
humla
Fick idag besök av denna geting, som för en gångs skull satt riktigt stilla och lät sig fotas. rolleyes.gif wink.gif

Berith
Åh vad vacker. wub.gif Och fantastisk midja rolleyes.gif men vad är dom där "prickarna" mellan ögonen?
Gossen Ruda
Mycket fina bilder. Om det är dom tre prickarna på nedersta bilden som åsyftas så är det punktögon, oceller. Det är lite osäkert vad dom används till för dom kan inte ge någon bild. Möjligen kan dom registrera ljusstyrkan. Dom har åtminstone bland steklarna stor betydelse i viss artbestämning eftersom placeringen, utseendet och vinkeln mellan dom varierar från art till art. Det är inte alla insekter som har punktögon men om dom finns är det högst 3 st. Min egna fundering är att dom härstammar från den första tiden av insekternas historia och att dom inte försvunnit beror på att dom inte på något sätt försämrar bärarens överlevnadsmöjligheter och därmed inte evolutionerats bort.
Berith
Jaa! precis dom punkterna menade jag. smile.gif Tackar.
humla
håller med om Midjan, Berith rolleyes.gif En sån skulle man ha tongue.gif

Och tack för infon, Ruda!

Jag älskar närbilder, allt blir så annorlunda när man får se det i större format. Det är fascinerande att se benen, ögonen, behåringen (!) osv. T.o.m. en geting kan nästan bli söt! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon