Full version: Klematis
Jeany
Har en vägg som jag vill "göra vacker" och funderar på klematis. Som nybliven husägare har jag inte någon större erfarenhet av plantering och växter utomhus. Är det så krångligt att plantera klematis som man kan få för sig när man läser på nätet? Hur bör man göra? Vad kan jag låta den klättra på? Om väggen är 1,5 m. lång, hur många kan jag då sätta? Tar gärna emot förslag på klematis. Kanske vit och blå/lila?

Oops, blev visst många frågor på en gång smile.gif
rosita
Jackmanni, t ex, blå och storblommig, blommar i juli, klättrar på t ex spaljé. Den vill ha rötterna i skugga och blommorna i solen. rolleyes.gif
Anki V
Nä, det var inte ett dugg krångligt när jag planterade mina förra sommaren. Då skulle man fortfarande plantera dem djupt. Men trots att jag gjorde som jag gjorde så lever de och frodas och har givit mig en enorm blomning. laugh.gif laugh.gif

Gräv bara inte din grop för nära husväggen. även om du sättter den någon meter ut så brukar det (beroende på vad du väljer) gå att leda in den mot något klätterstöd.

Jag grävde en grop som var ca 30-35 cm djupare än krukan som Klematisen stod i. I gropen ”grundade” jag med kogödsel från påse samt benmjöl (ca 1 dl). Jag satte ner Klematisen så den kom drygt 10 cm djupare än i krukan. Sedan tog jag en ganska tunn plastskiva (tallriksunderlägg) och formade den till en rundel/tunnel som jag satte runt halsen på klematisen. Efter det fyllde jag upp med jord+gödsel och lite mer benmjöl utan för rundeln/tunneln och hällde ”halvgrovt” grus runt innanför rundeln/ tunneln. När jag fyllt färdigt var det bara att dra tallriksunderlägget uppåt.

Jag passade också på att gräva ner ett bevattningsrör som går lika djupt som rotklumpen. Röret fyllde jag med samma sorts grus som jag lade runt rothalsen.

Mitt rör är ca 5 cm i diameter och det enda jag ångrar är att jag inte tog ett grövre rör.

Förra sommaren behövde jag inte ens vattna mer än när den var helt ny. Normala somrar så misstänker jag att man måste vara väldigt flitig med vattnandet och då kommer bevattningsröret väl till pass.

/Anki ( som bara planterat 2 (två) kematis i tidigare)
Index_67
Oj, detta visste inte jag innan ,jag har också köpt fyra stycken ,b la Nelly Moser(tror den stavas) utan jag bara grävde ner dom som man gör med andra och vattnade och nu syns inte spalje´n alls och den fortsätter långt ut , skall man kanske gräva upp och göra om eller klarar dom inte vintern annars??? Blommorna är så vackra wub.gif
Anki V
Jag tror faktiskt att det inte finns några absoluta "sanningar" när det gäller plantering. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

De flesta växter vill leva och gör det också. wub.gif /Anki
Ophelia
Jag är lite kär i clematis viticella jag wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon