Full version: Planera rabatt
jordslag
Som ny medlem har jag inte riktigt koll, men har försökt att hitta svar i tidigare inlägg där det kanske står men....

mitt kära bekymmer är att jag grävt upp en rabatt på 2x4 meter som ligger i väderstreck syd och väst i Stockholms trakten.

Nu ligger jorden ren och jungfrulig och redo för en ansats med en prunkande framtid. Jag vill ha perenner som blommar huvudsak vår och höst samt plats att för ettåriga utplanteringsväxter. Rabatten ligger mot huskroppen med ett fönster ca 50 cm upp varför höga växter inte blir bra.

Var hittar jag färdiga tips och förslag om blommor och planering av en sådan liten lott? Eller har någon ett eget förslag att ge.

MVH
Bengt
kerstin z5-6
Det är väldigt svårt ..vad gillar du färger ?? former ?? själv älskar jag stockrosor bland annat kolla mitt album ..kanske får du nåt tips smile.gif
biggrin.gif
Nuttan
Har inte sett några färdiga förslag för en vår- och sensommarrabatt. Kanske ska du ta mest sommarblommor i år? Så kan du i lugn och ro leta fram just DINA favoriter? Om man är snabb att plantera allt utan att ha en tydlig idé eller linje blir det rätt brokigt och DYRT! Har jag märkt själv...

Blomningstid, färger, jord, solighet och höjd är väl det som du ska pussla ihop!

Mina favoritfärger: Vitt, blått och rosa. Aklejor tex. På senhösten blir det aster!
Kerstin i Malmö
Du kan ju alltid fråga i den plantskola/garden center du går till! Många gånger har dom fina tips.

Annars är min personliga smak så här:
Vårrabatt. Mycket påskliljor och tulpaner, ja du kan ju även börja säsongen med krokus. Kaukasisk förgätmigej är fin med lökväxter. Eller kanske någon näva? Dom kommer tidigt på våren med fint bladverk, blommar ofta länge och har oftast fantastiska höstfärger på sina blad! Fyller upp fint också. Akelejor passar också fint här. En och annan funkia är inte heller fel! Fina från senvåren och långt in på hösten.

Höstrabatten. Kärleksört, finns i olika färgställningar. Mycket förtjust i den med rödtonade blad 'Matrona', röd solhatt är en ypperlig sensommar/höstblomma (kanske för hög men det är ju inte en kompakt buske). Stadig och härlig färg. Höstaster och flox kan du också ha. Ormrot är en läcker perenn som börjar tidigt på våren och har blomsterax i vitt och rosa, den vill jag minnas blommar hela sommaren igenom. Fin marktäckare.

Kerstin
Kristina zon 3
Hej Bengt!

Jag hade precis samma funderingar som du tidigare i vår. En helt ny rabatt som bara väntade på att få husera en mängd växter. Men var startar man. Fick en massa bra tips av alla hjälpsamma trädgårdsentusiaster här i forumet om färger, former och att dela perenner. Ska väl säga också att jag är i stort sett helt ny inom trädgårdsområdet. Bestämde mig sedan för att utgå från några som jag verkligen gillar att ha som stomme. För min del blev det Hosta, Alunrot, Daggkåpa och ett par Klematis. Rabatten har nu kompletterats med några nävor och Penningblad och Ormrot. Nu ska det dessutom ned ett antal sommarblommor. Till nästa år kan jag komplettera med ytterligare perenner.

Kerstin, kul att höra om Ormrot, att du tycker den är fin. Jag måste väl säga att jag föll för namnet och spontanshoppade några. Än så länge ser de fina ut även om de är små än.

Kristina
Sylvia
Kolla också på Odlas Rabattförslag-avdelning...
Kerstin i Malmö
Kristina - Var bara lugn, dom växer enormt! Inte så dom blir något problem men jag startade men något litet ynkligt för två säsonger sedan och jag har maffiga plantor nu som jag även delat. Ser väldans tråkig ut på våren innan de nya bladen kommer men sedan håller den igång!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon