Eva 33c
14-08-2006, 08:16
Jag får alldeles för fullt i växthuset under våren och skulle behöva sätta upp hyllor, i alla fall efter ena väggen. Problemet blir då att isolera med bubbelplasten. Det vore ju mycket lättare att sätt den på utsidan, i allafall på en vägg. Den rent takniska aspekterna på hur den ska fästas ska vi nog klura ut (men tips tas tacksamt emot)
MEN, gör det någon skillnad på isoleringsvärdet om plasten kommer på utsidan istället för på insidan av glaset??? Någon som vet? Jag tycker inte det borde göra det, men man vet ju aldrig...
Vist funkar det med bubelplasten på utsidan.
Käns som problem att få plasten tät mot växthuset så det inte blir drag och blåst mellan plasten och glaset.
Men massor av bra tejp
JÅJ
Om hyllorna endast sitter på en vägg kanske Du kan isolera som vanligt inne mot glaset samt låta bubbelplasten hänga ner fnån taket så att hyllorna kommer mellan plast och glas. Själv har jag smala hyllor på tre av sidorna. Jag bygger en ställning inne i växthuset som jag klär med bubbelplast.
Eva 33c
14-08-2006, 22:27
Nja, jag måste ha hyllorna i den isolerade delen, det är just under plantuppdragningstiden som växthuset är överfullt och jag behöver all plats jag kan få. I år kunde jag inte plantera ut gurkor och tomater i jordbäddarna så tidigt som jag önskat eftersom all yta var upptagen av krukor med sommarblommor och perenner i olika stadier som fortfarande måste ha plats i växthuset. Men kunde jag få upp dem på hyllor efter väggarna skulle jag kunna plantera i jordbäddarna tidigare. Om ni förstår hur jag menar.
Och sedan vill jag ta bort hyllorna under sommaren annars får ju inte tomaterna och gurkorna plats att utvecklas...
Nu vet jag ju inte hur dina hyllor ser ut men kan du inte ta bort hyllorna, drapera med bubbelplasten, och sen skruva tillbaks hyllorna. Skruvarna kan ju gå igenom plasten.
Att sätta plast på utsidan låter tveksamt.
Eva 33c
15-08-2006, 08:31
CITAT
Att sätta plast på utsidan låter tveksamt.
Är det den rent "tekniska" aspekten (hur man får den att sitta kvar ) som du menar är tveksam eller är det isoleringsaspekten?
Ditt förslag är annars genomförbart men eftersom jag är lat drar jag mig lite. Förmodligen vill jag avlägsna plasten tidigare än hyllorna, både av estetiska skäl och för ljusets skull och då blir det ju ett väldigt pyssel. Och det blir nog ganska mycket hål i bubbelplasten... Jag har ett hus av aluminiumprofiler så man skruvar i konsoller i listerna och lägger hyllplan på.
Dels tror jag att det är svårt att få bubbelplasten helt tät utanpå, är där en glipa nånstans så blåser ju kall luft mellan. Sätter man bubbleplasten inne så är det inte lika känsligt med glipor eftersom där är vindstilla och inte blir så mycket drag.
Tror också att det är en risk att plasten blåser bort om du har den på utsidan ... antar att du hade tänkt att tejpa ihop det hela på nåt sätt.
Men jag förstår dina argument till vadför du vill ha den utanpå. Att vara lat är en dygd !
HEJ:
Funderat lite ett förslag.
Gör en "formsyd mössa" av bubbelplast som passar till växthuset.
Skarvarna i bubbelpasten tejpar du i hopp med "silvertejp".
Lite pyssel vi dörren och vädringsfönster vid dörren kanske självhäftande kardborrband och vid vädringsfönstern enkel tejp typ "papperstejp" som är lätta att skära loss när mösan skal av på våren...
bara lite tanka men lycka till
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.