Full version: Hjälp!
Sollan
Jag har växthus för första året och jag tycks drabbas av allt mellan himmel och jord där...
Nu har jag upptäckt exkrementer av någon ny okänd sort! Har en del sticklingar som jag drar upp där och jag upptäckte först stora lortar som jag trodde var efter möss. Men idag märkte jag att de finns överallt på tomaterna och melonerna, på blad och stjälkar.
Har hittat två gröna larver som jag har mördat. Är det de som lämnar efter sig så stora högar, de största är nästan 1 cm.
Det enda som jag har sett är tuggat på är några sticklingar men (än så länge) inte sett att tomat och melonblad är uppätna.
Har tagit till standardlösningen (såpa/sprit lösning) men hjälper det och vad har jag fått?
emmapemma
Förra året fick jag stora lortar under tomatplantorna, men fattade först inte att det var larvlort. Sedan hittade jag stora larver I tomatplantorna, jag vill minnas att de var ljusgröna. Jag minns inte vad de var för sort, men en stor del av skörden förstördes för att jag inte tog angreppet på riktigt allvar. Jag såg inte tomatangreppen till att börja med, för de åt sig in i tomaten genom undersidan, så när man stod som vanligt och tittade på tomaterna såg de helt oangripna ut.

Skaka av larverna och döda dem. Det är mitt heta tips.

/Emma
Whiskuchi
Såna larver har jag också, de mumsar loss på mina tomater mad.gif

edit: har bild på marodören (och en Ildi-tomat i bakgrunden, med ätskador på mad.gif )

Sollan
Jodå, nu har jag skakat och granskat och minsann har nu hittat fler larver! Men jag har inte lyckats hitta så många och med tanke på antalet lortar så borde det vara 10 ggr fler.
Jädrans elände!!! mad.gif
Finns de i jorden också eftersom jag inte lyckas hitta så många!?
emmapemma
Jag upplevde det som att de vilade på dagen, och på kvällen/natten blev de aktiva och man fick syn på dem. Jag tror inte att de finns i jorden.

Deras attack förra året ledde till att jag inte odlade tomater iår. Så mycket arbete och så lite lön... ska ta igen det nästa säsong...

/Emma
Sollan
Då blir det pannlampa på ikväll då...
För säkerhets skull har jag både gröna och brunmönstrade larver.... wacko.gif
Jag är en rätt fridsam person men jag känner en viss mordisk tillfredsställelse när jag krossar krypen....
Åsa, mälardalen zon 2
Det har varit ovanligt mycket grönsaksfly iår (larverna kan vara både gröna och mera bruna med en ljus fartrand på sidan), de är små när de föds så man lyckas sällan ta död på alla på en gång det är ju inte så lätt att se milimeterstora larver, inte ens de stora är ju lätta att se när de sitter på plantan.

Jag brukar nöja mig med att skaka plantorna några gånger i veckan och döda alla som trillar ner på marken.
Sollan
Jag skakar och skakar men mina biter sig fast i bladen har jag märkt. Så jag får sticka in näsan i växtligheten och eftersom jag är närsynt så får jag rätt som det är närkontakt med dem. De känns stora då kan jag upplysa om.... blink.gif
Och så är det så äckligt med dessa massor av lortar.... ich!
annade
Jag har också haft ganska mycket grönsaksfly i växthuset i år. Nu verkar det dock som om jag har lyckats mosa sönder allihop. Jag har inte sett vare sig färska lortar eller larver på ett tag, så jag hoppas att mitt utrotningsförsök har lyckats!! smile.gif
Annlo
Ett tips är att vara förebyggande och ta bort alla ägg som läggs i växthuset. Jag har säkert klippt bort femton äggansamlingar som fanns på mina skuggvävsgardiner som jag har i växthuset. Det är yttepytte små ägg som läggs som i en stor kaka. (som en femkrona).

Har (peppar, peppar) klarat mig lindrigt i år jämfört med andra år. Ihärdighet lönar sig... smile.gif
tiagirl
CITAT (Sollan @ 14-08-2006, 17:02)
Jag skakar och skakar men mina biter sig fast i bladen har jag märkt. Så jag får sticka in näsan i växtligheten och eftersom jag är närsynt så får jag rätt som det är närkontakt med dem. De känns stora då kan jag upplysa om.... blink.gif

*skrattar högt* Vilken syn!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon