malin72
är det någon som har lust att titta i mitt album och se vad jag kan ta fröer ifrån nu i höst tider smile.gif och vad ni tycker att jag ska ta sticklingar ifrån...
krasse. vallmo, luktärt, peense vet jag är lätt men vad kan jag mer samla
nu när jag ska börja odla i vår tongue.gif tongue.gif
Irene_L
Jag har tittat i ditt album och du har många fina blommor du kan ta frön ifrån: lupin, akleja, lammöron, blågull, mattram, jättenattljus, kinesisk riddarsporre, riddarsporre, verbena, solros och malva.
mvh
Irene
malin72
tack så mycket för svaret smile.gif smile.gif
Magdis
Kan man ta frön från Daggfunkia!
lyckero
Ja, Magdis det kan man. De växer inte jättefort, men brukar ta sig på ett par säsonger.
Lyckero
malin72
jag vet inte vad som har hänt med mig...känner mig helt vilse i pannkakan blink.gif går på tomten och tittar efter vad jag kan ta från....i år fick lammöronen gå i blom så där finns det har samlat riddarna klätter och låg vinda, vad tar man från verbenan??? malvan vet jag inte heller
jätte nattljuset ska man väl göra som med ex lupinen låta torka på stängeln och sen plocka unsure.gif
jag går och tittar och vet att jag har saker jag kan samla mer av eller ta sticklingar men har blivit blin på något sätt eller hemma van laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Irene_L
När verbenan har blommat över och blivit torr så kommer du hitta fröna. Det blir som "piggar" som sticker ut. Om du tar en sån pigg så sitter det som små stavar inne i "piggen". Det är fröna.
Malvan ( om det är sommarmalva) får när den blommat över små svarta "hattar". Tar du bort "hattarna" sitter fröna under dom.
Hoppas du kan förstå min beskrivning.
rolleyes.gif
mvh
Irene
malin72
CITAT (Irene_L @ 30-08-2006, 10:52)
När verbenan har blommat över och blivit torr så kommer du hitta fröna. Det blir som "piggar" som sticker ut. Om du tar en sån pigg så sitter det som små stavar inne i "piggen". Det är fröna.
Malvan ( om det är sommarmalva) får när den blommat över små svarta "hattar". Tar du bort "hattarna" sitter fröna under dom.
Hoppas du kan förstå min beskrivning.
rolleyes.gif
mvh
Irene

japp jag förstog precis tack ska du ha smile.gif
Tesla
Ursäkta ev dumma frågor men jag spinner vidare på tråden om frön. Frågan har säkert ställts förr, men ändå:

1)Vilket är bäst, att smula ner fröna på jorden, när frökapslarna torkat - eller att plocka dem och förvara inne över vintern?
2)Hur vet man vilka som behöver ha en period av kyla?

Det gäller följande växter:

Perenner:
- Krollilja
- Jättevallmo
- Opievallmo
- Malva
- Fingerborgsblomma
- Purpurklätt

Ettåriga:
- Blåklint
- Ringblomma
- Kornvallmo
------------
När det gäller ettåringarna så har jag ju sett att de självsår sig till viss del, men det blir ju väldigt få plantor i relation till vad det var året innan. Är det då bättre att ta in fröna? När ska man i så fall så dem? Kan man så dem sent på hösten för att de ska komma tidigare till våren?
kerstin z5-6
Ettåringar -kan fröså sig och återkomma men säkrast är att så varje vår -olika sorter har olika antal veckor från sådd-till blom
Säkrast om du vill ha viss färg eller höjd på dem -är att köpa nya frö varje år
Såtid varierar även med var du bor och om du kan ge växthus eller extra ljus till dina plantor
Gäller -"Fönstersådd-sår man senare -så blir de mindre gängliga
Att så ute direkt på jorden fungerar med vissa sorter tex vallmo -både perenn och ettårig , men det är alltid ett vågspel -risk att rensa bort dem med ogräset

Krollilja
- Jättevallmo
- Opievallmo
- Malva
- Fingerborgsblomma
- Purpurklätt är alla varmgroende-behöver ingen kylperiod -men liljan tar två år innan det grässtrå som bildas år ett är stort nog att planteras ut -rek i stället lökfjäll-

Sätt ett lökfjäll från den underjordiska löken i en kruka med grus i botten o bra jord -blir mycket snabbare en blommande lilja än frösådda smile.gif
malin72
nu har jag varit duktig idag tongue.gif har samlat från från
lupiner-Russel strain
små penseér och stora
svarta krassen
kinesisk riddarsporre
riddarsporre
akleja
vallmo"danska flaggan"
verbena
låg vinda
blågull

och nu undrar jag...vitpyttan är det dom små "flagnorna" man ska plocka där??
och honungs löken från frö till vadå??? det ska ju vara en lök..men sprider sig med frön står det unsure.gif unsure.gif
mer frön blir det snart höstanemonen vad är det där ifrån???
Magdis
Min 5-åriga dotter upptäckte alldeles av sig själv idag att det fanns svarta frön i de vissnade Riddarsporrarna och hon kom till mig överlycklig och bad mig hjälpa henne att plantera dem! smile.gif Det bådar gott!
malin72
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-08-2006, 22:41)
Min 5-åriga dotter upptäckte alldeles av sig själv idag att det fanns svarta frön i de vissnade Riddarsporrarna och hon kom till mig överlycklig och bad mig hjälpa henne att plantera dem! smile.gif Det bådar gott!

laugh.gif laugh.gif ja det är sant, vad gulligt min minsta son springer bara och kollar om hans egenvalda köttätare som han köpte av Adrian har ätit för dagen tongue.gif tongue.gif
kerstin z5-6
lök som blommat -ger - frö-blir lök som blommar o ger frö smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-08-2006, 22:44)
lök som blommat -ger - frö-blir lök som blommar o ger frö smile.gif

så det är ingen ide att samla dom bättre att låta dom falla på marken då unsure.gif
kerstin z5-6
???

Det gör man som man vill , men löken tar ofta minst två säsonger innan de är mer än ett grässtrå .. därför brukar jag köpa dem i stället för att vänta på frösådder ..
malin72
ja det var det jag tänkte då stoppar jag ner dom i jorden... har ju inte tålamod att sitta och vänta på att mina små frön ska bli lökar biggrin.gif
soulfire
hej, jag har sett att min "handsådd" av fingerborgsblommor och pagodblomma har gett fint resultat, överallt kommer det upp små sticklingar. Problemet är bara att de står så knasigt, precis intill huset och nästan på varandra. Kan man flytta sticklingarna redan nu eller ska jag vänta till våren? Fingerborgsblommor ska ju gilla att stå lite hopplöst, ska man bara låta de stå där de vill?

en annan fråga, jag sådde kattmynta i våras och har nu ett malligt bestånd som verkar stormtrivas (och det gör min katt med), kommer de tillbaka eller måste jag så nytt i vår? Jag hittat olika information om den är perenn eller inte...

-- och en sak till wink.gif jo kan man flytta en buddleja som jag planterade i våras nu i höst. Jag satt nämligen anisisop Black Adder framför och de har blivit 150 cm höga- jag planerade för 40 cm... nu syns inte buddlejan därför skulle jag vilja flytta den.

många frågor som vanligt
från
soulfire
kerstin z5-6
Låt fingerborgarna stå till nästa år -du kan flytta dem då -de tål att flyttas tom under blommning
Buddlejan kan du flytta i höst
kattmyntan är en perenn växt -dock har en del exemplar älskats ihjäl av mina katter
smile.gif smile.gif smile.gif
soulfire
Tack Kersin!
Du har alltid svar på tal! Vad roligt attt kattmyntan är perenn, den står i ett ganska hopplöst hörn och lyser upp hela den delen av trädgården med sin diskreta charm...

Jag har torkat en bukett som katten har vid sin matplats i en liten vas- det var ett mycket populärt arrangemang ska jag säga!

hälsningar
soulfire
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon