Jubell
En otroligt snabb liten rackare har visat sig på min gurkplanta. Den fick dö direkt.Jag vet inte alls var det kunde vara. Den var 4-5 mm lång och brungrå (kanske med vingar men den flög inte) sprang otroligt snabbt och klättrade direkt upp i plantan igen. Antenner! Kan någon veta vad detta var, det var inte direkt någon skalbagge vad jag tycker.

En med nytt växthus och alltså ganska oerfaren i växthusodlingens konst.

Jubell unsure.gif
ÅsaF
Hade den gripklor längst bak? Isåfall var det med stor sannolikhet en tvestjärt. Det har vimlat av såna i sommar.
Gossen Ruda
Vi har en skogskackerlacka här i Sverige också, Ectobius lapponicus. Den är väldigt kvick och har långa antenner.
Jubell
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2006, 20:21)
Vi har en skogskackerlacka här i Sverige också, Ectobius lapponicus. Den är väldigt kvick och har långa antenner.

Ja, det där var inte helt olikt, men kanske inte fullt så "kackerlacklik". Inte så röd heller, mer grå.
Jag undrar, var kommer de ifrån och vilken skada kan de göra? Min gurkplanta finns i ett växthus och ingen riktig skog i närheten direkt.
Plantan är ju ganska nyss inköpt (tre veckor) så det kanske inte har någon betydelse. Dessa kackelackor, om det nu är det, kan ju fötts på plats från ägg i jorden kanske.
Jag ska jaga efter fler och försöka ta en bild.
Det var absolut inte en tvestjärt ändå. Det finns väldigt gott om dem i år ja. sad.gif

Jubell
Jubell
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2006, 20:21)

fotoalbum
Kan detta fungera?

Är detta en Ectobius lapponicus?
Gossen Ruda
Jo, det är en skogskackerlacka. Flyger den är det en hane, flyger den inte är det en hona för hon har förkrympta vingar. Normalt fullständigt harmlös för människan och hennes växter, lever av växt och djuravfall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon