Full version: Göra rent halskedjor
olgak
Jag har köpt ett par sådana billiga halskedjor i metall på Ur&Penn. Jättesnygga, tycker jag. Men nu börjar den äldsta kedjan bli väldigt mörk, och ser ju inte sådär "silvrig" ut längre. Någon idé om hur man kan få den att blänka wub.gif ?
Bee
En gammal tandborste och Ajax kan göra underverk med gamla silverkedjor.
cic
Jag använder alltid Häxans silverputs.
netaave
Lägg dom i citronsyra och ljummet vatten med någon droppe diskmedel i.
Whiskuchi
Det beror på vad det är för material, är de bara pläterade och det är bortslitet nu är det tyvärr ofta inte mycket att göra... huh.gif
Hannele
Filmjölk.
Margith
Jag ärvde ett underbart strass-halsband av min farmor. Vilket metall det är gjort av vet jag inte, det är iaf inte silver smile.gif (Plåt kallar jag det) biggrin.gif
Men det var lite matt i färgen, så jag tog med det till guldsmedsaffären och frågade hur jag skulle rengöra det.
De rekommenderade att jag skulle fylla tvättstället med varmt vatten och hälla i lite flytande tvål. I den lösningen skulle halsbandet ligga 1 dygn. Sen skulle jag skölja av det och låta det självtorka.
Voila! Farmors halsband gnistrar som om det vore nytt wub.gif
*Felix matte*
Jag skulle inte råda att använda silverputs till "oäkta" metaller..
resultatet kan bli brunt "rostaktigt"... vet jag av egen erfarenhet.sad.gif

Intressant tips ang rengöring av strassmycken... det ska jag spara och testa vid behov. smile.gif
Tesa
Ketchup!!
olgak
Jag provade tvåltipset. Det funkade tyvärr inte. Jag vågar inte prova silverputs om det nu kan bli "rostaktigt", för det här är ju inte silver, utan helt oäkta metall. Nu ska jag prova filmjölktipset och så får jag väl jobba mig upp mot starkare grejer laugh.gif !
Anma
Många "oäkta" smycken är pläderade med en annan yta och om det är så i ditt fall och det är pläderingen som skavts av kan du gnugga dig blå men blank blir den aldrig mer... sad.gif
olgak
CITAT (Anne R @ 17-08-2006, 19:50)
Många "oäkta" smycken är pläderade med en annan yta och om det är så i ditt fall och det är pläderingen som skavts av kan du gnugga dig blå men blank blir den aldrig mer... sad.gif

Aha.

Men jag hoppas ändå att det inte är så, för kedjan är ändå rätt ny och inte så mycket använd än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon