JennyJak
14-08-2006, 14:40
Jag behöver råd på blommor och krukväxter som trivs i rum som har torr luft och som har mycket sol om det är soliga dagar...
Får gärna vara lätt skötta, det är plus i kanten...Gärna blommor som har lite färg...men jag gillar även bara gröna växter...
Lotta B
14-08-2006, 15:48
Kroton har fina färgglada blad. Jag har mina i ett söderfönster, vilket gör färgerna starkare. har aldrig märkt att de skulle ta stryk av torr luft. Däremot vill de inte torka ut. En del hoyor trivs soligt, fast helst inte i torr luft, men man kan ju duscha dem ibland. Gullranka är också bra. Den skiftar oftast i grönt och gult (blommar inte), tror det finns en vitgrön sort också. Jag föredrar ofta gröna växter med variegerade blad framför helt gröna eller blommande eftersom bladen lyser upp så. Nu kommer jag inte på fler för tillfället!
Hejsan.
Palettblad klarar oxå av sol, de är igentligen ett slags ogräs men det finns fina sorter. Dem klarar även att stå ute i gassande sol på sommrarna.
Lycka till och hoppas du hittar något som passar!!
Alexander-VG-zon3
17-08-2006, 11:10
grönaväxter
paradisträd å olika suckulenater en del blommar
svärmorstunga
fikusar
blommande växter
kristietörnekrona eller hur det stavas
hoya
JennyJak
23-08-2006, 06:01
Tack för de råden!! Hoppas det ramlar in fler!!
Jag har ett problem med min fikus ( en sån med stora blad, är för med att det är en fikus).
Längst ner på stammen så har den tappat blad, är väl ca 15 cm till närmaste blad, sen så är " de gamla" bladen inte helt gröna...lite brunsprängda. De nya bladen som kommer är gröna men lutar väl åt att de också kommer att bli fula! Vad kan de va för fel? Kan de va dax att sätta om den? Sist jag satte om mina växter så köpte jag en jord med leca kulor och jag tycker att det var många som inte är lika fina längre...Det är kanske så att det inte passar i rumsatmosfären, har rätt torr luft....??
Hoppas få mer hjälp!! UNDERBARA SIDA!!!!!!
försök att spraya den med vatten dagligen när solen inte ligger på, det mår de flesta växter bra av. De bruna fläckarna kan vara brännmärken. Beskriv dem lite närmre, runda, kanter, osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.