Full version: klippa ner orkidée?
Sollan
Jag har en som jag köpte i fjol. Underbara blommor i brunt (minns inte namnet). Den var dyr som rackarn så jag vill inte gärna slänga den. Den vanvårdas, får vatten ibland, har inte planterats om eller så. Står nu i växthuset och verker inte gilla läget.
Bladen är långa och fula och gulaktiga.
Jag undrar om man radikalt kan klippa ner den och hoppas på att den får en nystart? Möjligen ska jag vårda den lite bättre också....
Ophelia
Hmmm...är ingen orkidékännare men har för mig att man ska inte i och klippa orkidéer förrän det som ska klippas är dött. Kan du inte försöka ta reda på vad du har för något. Jag har en orkidé som står i ett ljust fönster men inte direkt sol, sol skadar orkidén. Jag ger den även vatten och näring nu under sommaren men låter den torka upp emellan vattningarna och aldrig låter den stå i vatten.
Sollan
Det är en Cambria. Bladen är så långa så de viker sig på mitten och är lite gulaktiga med mörka fläckar. Bulberna (eller vad knölarna heter) är skrynkliga.
Den har faktiskt fått nya rötter och något litet blad såg jag nu....
Hur mycket större kruka ska man ta vid omplantering?
Ophelia
Svårt att säga hur stor krukan ska vara, den ska ju inte vara för trång och behöver inte vara så stor att blomman ser ut som ett prick i havet. Typ kanske ett par tre fyra cm till krukväggarna. Den ska inte stå itryckt i en kruka. Orkidéer gillar att ha luftigt och med luftig jord.

De där knölarna som den har fylls med vatten och när de är hårda så har orkidén tillräckligt med vatten och ska inte vattnas så mycket. Gällande temperaturer såvitt jag vet så gillar de att stå i 18-20 grader och gärna svalare nattetid. Vill du att den ska blomma igen så ställ den svalt (svalare än 18 grader) och ljust för det ska sätta sprätt på blomningen. Efter vad jag förstår så kan du klippa bort blomstängeln för de blommar inte igen på den.
Sollan
Tack, ska ila till affären och inhandla specialjord och kruka... samt tala allvar med blomstret....
Sommartorparn
Jag fick tipset här på odla att sådana där orkideer börjar blomma om de först får stå ute över sommaren. De gillar att ha det svalare än de vanliga brudorkidéerna, (så jag antar att min får svårt att trivas på elementuppvärmd fönsterbänk i vinter..... sad.gif )
Sollan
Han har stått i växthuset över sommaren. Om jag väntar en bit in i höst innan jag tar in honom så kanske, kanske.....
Ophelia
Kanske är för varmt i växthuset?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon