Ragnar.
14-08-2006, 16:43
Jag har cirka 65-70 fuchsior som varje sommar blommat rikligt och på sensommaren varit stora som buskar.
Den här sommaren är en förlorad sommar för fuchsiorna. Flera har slutat blomma och en del har tappat bladen. Topparna med blomanlagen verkar avätna, men det finns ingen ohyra.
Jag skyller på den extrema hettan och torkan vi haft i sommar. Har någon en annan idé om orsaken, t.ex. sjukdom? Nu har det varit en period med normalare väder med regn och rusk emellanåt. Temperaturen är också mänsklig, d.v.s. omkring 20 - 22 grader.
Nu när vädret varit "bättre" en tid har de flesta bärjat återhämta sig och får nya blad och blomknoppar.
Ragnar.
Alexander-VG-zon3
14-08-2006, 19:05
själv har jag inte haft några problem tvärtom tycker jag denna sommar har mina blommat extra mycket . men det har aknkse varit för att man vattnat extra myckeet imed torkan . mina står i nord å dte gillar mina .
fast igentligen är kankse inte den somar en som dom gillar för dom gillar ju fuktigt å svalt för att blomma mycket .
skadorna kan knakse vara sniglar som gömmar sig på dan å äter på natten
Lady Hamilton
14-08-2006, 19:10
Samma sak för mig mina Fuchsior har aldrig vuxit så bra på 5-6 år. Så för mig har det varit en rekord sommar. Vi har haft o har ff torka o varmt så mina är vattnade med sjövatten. Sedan kan jag tillägga att jag har den extrema turen att inte ha några som hellst problem med diverse ohyra, larver eller sniglar som många av er övriga har
Det kan mycket väl vara så att de råkat torka upp för mycket och för ofta. Fuschior vill ha mycket vatten, annars faller knopparna och topparna torkar in.
Det kan också vara dvärgkvalster (tror de hette så). Osynliga för ögat, men de får tillväxtpunkterna att falla ihop...
Det var mina förslag. Hoppas att det är torka som varit framme, har man fått dvärgkvalster så finns ingen bot utan då måste man slänga alla angripna plantor och alla som stått i närheten.
Ragnar.
18-08-2006, 20:47
gomman!
Torkan låter troligare eftersom nästan alla fuchsiorna repar sig och börjar få blad och blommor igen när vädret blivit normalt. Två sticklingar sedan i våras klarade sig inte och några är klena än men på bättringsvägen. Hade det varit dvärgkvalster skulle nog inte någon återhämtat sig.
Ragnar.
zaaritha
18-08-2006, 23:11
Mina fuxior i urnor blommar mycket! De är jättefina, gödselvattnar en gång i veckan.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.