Full version: Insektsamlande?
Piccante
Jag fick veta förra veckan att jag har blivit antagen på en insektskurs och idag fick jag schemat. Vi fick rådet att omgående börja med våra praktiska projekt p.g.a vädret och årstiden. Vi förväntas genomföra några mindre fältförsök b.la ska vi samla insekter med skålfällor och fallfällor. Vår lärare rekomenderar att vi bara använder vatten + några droppar diskmedel i fällorna.

Men nu undrar jag när jag tömmer fällorna och tar med insekterna hem för räkning och bestämning måste man inte använda någon form av konserveringsmedel då, annars kommer de väl att börja brytas ned??? Kan man använda vanlig T-sprit för förvaring av insekter eller kommer tillsatserna att skada fångsten? Teknisk sprit 70% går väl inte att köpa fritt på apotek väl? Någon som har praktiska synpunkter angående detta?
Gossen Ruda
Max 2 dagar i vatten har jag läst, sen tillsätts propylenglykol som konserveringsmedel. Också en kurs när inte sånt informeras om. Har dock ingen egen erfarenhet av vattenfällor.
Piccante
Tack för tipset Ruda, ska köpa en flaska glykol på macken. Jag kan hålla med om att de borde informera lite bättre om det rent praktiska för det verkar nästan lite äckligt att förvara flugor och annat i vatten allt för länge, med tanke på att de går i allt möjligt.
Gossen Ruda
Har läst lite mer. 50 % glykolinblandning gör att materialet bevaras upp till 2 månader i gynnsamma fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon