wolkenkrabber
I våras köpte jag en rhodendron som jag satte i ett skyddat läge intill våran bro... den sköt ca 20 - 30cm långa nya grenar med ruskigt stora blad och blommade elegant... fast det konstiga var att bladen kom före blommorna... men ajja... när jag åkta iväg till sthlm den 20:e såg plantan normalt ut, och när jag kom hem igår har den haft lite fuffens för sig... på skotten som kom i våras har rhoddisen skjutigt nya men små skott, och vissa knoppar eller iaf en verkar bara tom... här kommer lite bilder...

Tom? knopp

nya småskott på grenarna som kom i våras...

plantan i sin helhet

tror ni att de nyaste skotten hinner mogna på sig och klara vintern? och varför gör plantan såhär? kan tillägga att jag bor i Östersund...
thomaswahlqvist
Jag tycker den ser fullständigt normal ut, vanlig tillväxt.
Du vet väl att det finns riktigt spännande Rhododendron vad det gäller tillväxten.
Ring ditt bibliotek och kolla om dom har boken
Rododendron av Nils skjoldberg, skjoldberg med Danskt ö.
Har dom den inte får de ta hem den på fjärrlån.
Ge dem ISBN nummret så hittar dom den säkert.
91-27-35515-2

Men akta dig så du inte blir biten, själv har jag 50 olika just nu.
Den härdigaste heter Tigerstedtii och den minst härdiga REX.
Hannele
CITAT (thomaswahlqvist @ 15-08-2006, 10:21)
Jag tycker den ser fullständigt normal ut, vanlig tillväxt.

Ja, ser fint ut. Nu i augusti bildas även nästa vårens blomknoppar, så man måste vattna nu, om man vill ha blommor.
wolkenkrabber
Okej, Det var trevligt att höra att allt verkar se bra ut... Vart bara lite fundersam på den andra vegetationsperioden under en och samma växtsäsong...

Hannele - jag vattnar rikligt, dels för att det var varit varmt och dels för att den är nyplanterad smile.gif
thomaswahlqvist
och så lånar du väl boken?????
Häftiga bladbilder utlovas..........
wolkenkrabber
CITAT (thomaswahlqvist @ 15-08-2006, 21:33)
och så lånar du väl boken?????
Häftiga bladbilder utlovas..........

mjo.. jag får ta och röra mig ner emot bibblan någon dag!
fruberglund
Ni har väl inte missat min senaste med variegerade blad? Måste bara skryta lite igen laugh.gif

Boken har jag, jättefina bilder!
mulle
CITAT (fruberglund @ 16-08-2006, 11:24)
Ni har väl inte missat min senaste med variegerade blad? Måste bara skryta lite igen laugh.gif

Jo, den hade jag missat. Helt underbar.
VILL HA!!!!!
Säger en som har svårt att få ens den vanligaste rhoddisen att acceptera det extremt kalkhaltiga vattnet...
Mulle
thomaswahlqvist
Men kalkvatten är inget problem om man sätter den i ren torv, då blir det självförsurande och den kalk som kommer med vattnet gör ingen skada.
Den mängden kalk kan inte påverka allt surt i torven.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon