Karl-Göran Karlsson
21-05-2003, 20:49
Jag undrar om man bör beskära en idegranshäck så här direkt efter plantering. Allmänt sett brukar man ju ge rådet att beskära en nysatt häck rätt hårt (minst 2/3) vid nyplantering men gäller det även barrväxter? Idegransplantorna har redan rätt så välutvecklade skott och jag undrar om det kan vara riktigt rätt att då skära tillbaka grenarna just då en kraftig tillväxt satt igång. Skall man skära nu eller vänta till våren inför nästa växtsäsong?
Ann i Göteborg
21-05-2003, 21:08
Jag skulle vänta med att beskära tills nästa år i april-maj eller september. Dessutom skulle jag
bara ansa sidorna på häcken och låta den växa till på höjden till den var tillräckligt hög.
Hannele
21-05-2003, 21:50
Idegran ska uppnå önskad höjd, innan man klipper toppen på den.
jag klipper aldrig nyplanterade häckplantor - de får etablera sej en vinter först.
Prydnadsbuskar underhållsbeskär jag efter 4-5 år.
Karl-Göran Karlsson
21-05-2003, 22:33
Jag tror du har fel i att man aldrig skall klippa toppen på idegran. Just idegran lär ju vara ett undantag när det gäller barrväxthäckar. Den tål ju mycket hård ansning och kan formas väldigt strikt. Har själv sett detta i min närmaste omgivning. Idegranen är tuff. Däremot har du nog rätt när det gäller barrväxter som exempelvis Tuja som har svårt att växa vidare om man kapar toppen. Detsamma gäller ju även vissa lövfällande häckar såsom Avenbok.
Nåväl, jag tror ni har rätt i att det nog kan vara ide att vänta med ansningen till inför nästa växtsäsong så att buskarna kan etablera sig ordentligt. Men nästa år tror jag å andra sidan att man kan skära tillbaka rätt så hårt för att få häcken att så småningom blir ordentligt tät och växa även på bredden.
Ann i Göteborg
22-05-2003, 11:49
Hur bred/hög har du tänkt att den skall bli i slutändan?
Min erfarenhet är att idegranen växer ganska långsamt, speciellt de första åren.
Karl-Göran Karlsson
22-05-2003, 21:07
Ja, den skall inte bli alltför hög. Max 2 meter tror jag. Det är viktigare att den är tät än att den blir hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.