Full version: Snabelsvärmare
Maggan H
På foto alltså! Den har ju en vinghastighet utan dess like, möjligen en kolibri kan mäta sig med den. Men vacker är den.
Gossen Ruda
Då har du snabelsvärmaren kvar att fota för det här är en Brunsprötad skymningssvärmare. rolleyes.gif Men fin är den.
Limeblossom
Och hur ser en snabelsvärmare ut då, tro? Jag försökte fota något liknade men han har inte samma teckning på kroppen och vingarna är mera guldbruna nedtill. Hade en gång i tiden en väldigt bra sida med fjärilar men den är förlorad i en ominstallation. Någon som har något bra tips?
Limeblossom
Hmm..det var en Macroglossum stellatarum som jag försökte fota (blev halvtaskig bild) Tror den heter Större dagsvärmare på svenska. Dessutom fick jag bekräftat att det var en aspfjäril som jag spanade på en halv dag i trädgården och till slut fick fota på balkongen. Tyvärr hade den väldigt trasig vinge på ena sidan.
Tycker det är väldigt mycket fjärilar i år, tex sett massor av mina favoriter sorgmantlarna.
Gossen Ruda
Snabelsvärmarna, det finns två arter, är röda och ljust grönbruna. Det är det röda som man märker mest.
Maggan H
Ojdå, jag var säker på att det var en snabelsvärmare ohmy.gif , den hade en lång snabel som den sög nektar med. Hur lång snabel har då en snabelsvärmare? blink.gif
Gossen Ruda
Jag har bara hittat några uppgifter om sugsnabellängder och det gäller just att Skymningssvärmarna har speciellt långt sugrör, kanske längre än snabelsvärrmarna så du kan ha rätt där. Men försök inte hitta någon logik i namngivningen av insekter, ibland finns det men absolut inte ofta.

Guldbaggarna och guldtrollsländan är grön men guldvingarna är röda bara för att ta några exempel. Grönt guld? Nog bäst att kolla legeringshalten där. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon