Stussi
Jag har anlagt en liten sommaräng vid vårat hus och nu funderar jag på att senare i höst plantera lite vårlökar i ängen så att den är fin på våren också innan de andra blommorna har kommit upp (kornvallmo, blåklint mm). Jag är sugen på att plantera lite tulpaner, pärlhyacinter, krokusar, påskliljor... Men läste någonstans i detta forum att det inte går så bra att plantera tulpaner på gräsmattor. Detta är ju en äng, inte riktigt som en gräsmatta, tror ni att det kommer att fungera att sätta dessa lökar här? Tror ni att det skulle bli snyggt över huvud taget? tongue.gif
cic
Jag skulle också vilja ha svar på det. Nu kommer jag visserligen gräva ner lite lökar här och var i alla fall.. Min äng har alltid varit en äng.

Klart det kommer bli snyggt! biggrin.gif
Stussi
Ja, i mitt huvud så kommer det att bli väldigt snyggt! tongue.gif Får prova att gräva ner lite lökar och se hur det blir till våren helt enkelt.
Eva 33c
Jag tror det kan bli hur fint som helst. Problemet med tulpaner i gräsmattor är nog att bladen inte har vissnat ner när man vill börja klippa gräset, och de ska ju helst få vissna ner i fred. Kanske är också tulpaner mindre tåliga mot konkurrensen från gräsrötterna, men det är bara en spekulation. Nu finns det ju många sorters tulpaner att välja på. Att prova sig fram är väl det bästa, funkar det kan man ju komplettera med fler lökar nästa år.
Susanne i Linköping
Det går ju att lämna den del, där tulpanerna står, oklippt tills bladen vissnat ner tillräckligt. Sen kan man klippa där också. En oklippt rundel i en klippt gräsmatta ser inte särskilt fult ut, det syns ju att den är till för något. Även andra lökar blir nog tacksamma om de slipper den första klippningen.

Men en äng ska väl inte klippas alls så tidigt så där borde det gå bra (själv har jag inte testat att ha äng).
Sagosessa
Jag har en del äng i min trädgård.
Grävde ner ganska många tulpanlökar där förra hösten (köpta via Odla).
Tyvärr var det bara ett fåtal som visade sig, men de blommade bra.
Så visst funkar det!
Sommartorparn
Tulpanerna kanske vill ha mera näringsrik jord än som finns i ängen? Annars tynar dom med tiden bort. Kanske du ska undvika dom högförädlade sorterna och satsa på mera rustika sorter. Annars är påsk o pingstliljor väldigt lätt att ha i äng. Dom blir fler o fler.
Unni
Hej

Jag har läst att den tulipan som är bäst i ängar är Tulipa sprengeri. Tyvärr är den visst ganska dyr. Annars borde andra botaniska tulpaner vara värd att pröva. Tulipa humilis tex vill inte ha så mycket näring.

Lycka till
Unni
Sagosessa
Tulpanerna jag grävde ner fick såklart benmjöl under löken + att jag valde sorter som lätt förvildas. smile.gif
Flyguy
När det blev för krångligt att klippa gräset mellan magnolior, pioner och saker som hamnat i "gräsmattan" hägnade jag helt enkelt in området runt buskar och blad med ett sådant där "pinnstaket" som finns att gränsa av rabatter med. Utanför klipper man enkelt gräset, innanför får det helt enkelt växa, med undantag just där det är planterat. I den gräsruggen skall det ner ett helt koppel vildtulpaner (Tulipa Silvestris), beställda men ej ännu levererade.
Redan växer det kinesiska riddarsporrar, funkia och annat bland gräs, sten och storstubbar jag lagt dit.
Än så länge ser det bra ut, tulpanerna tror jag blir kanon där... biggrin.gif

Två sådana ytor + en stenkantad rabatt under rönnsumaken på en liten villaframsida lämnar lagom yta kvar för en gräsgång med rum för två stolar och ett litet bord, där sitter man bara och njuter! biggrin.gif

Lycka till med tulpanängen!
Stussi
Tack för era svar! Jag provar att plantera så får vi se hur det går. Ska absolut plantera påsk- och pingstliljor.
Gräsklippningen blir det inga problem med, vi kommer att slå ängen på hösten när alla sommarblommor blommat klart, så lökarna får vissna ner ifred.
Ophelia
Glöm inte morgon- och/eller aftonstjärna. De gör sig fint i lite vildare partier. Sedan finns ju krollilja.
Mia, zon 3
Snökrokusar tycker jag är väldigt trevliga, för de är så tidiga, och har en ganska diskret vissning.
Och jag håller med tidigare talare som föreslog att satsa på botaniska tulpaner hellre än stora fläskiga hybrider. Jag skulle tro att deras mindre blad försvinner mer i ängsblommorna än vad hybridtulpanernas stora kålblad gör.
Vi vill gärna se bilder när det är klart! smile.gif
Stussi
Krokus kommer jag absolut att sätta! smile.gif Morgon/aftonstjärna var också väldigt fina!

Visar gärna bilder till våren när det är klart, om jag lyckas med mina planteringar det vill säga! tongue.gif

Hade tänkt att handla mina lökar på Granngården och en blomsteraffär i närheten där jag bor, men någon här kanske har tips på någon bra (gärna billig biggrin.gif) sida på nätet där jag kan beställa lökarna? Granngården har kanske inte speciellt stort utbud? unsure.gif

Ps. Vet att man kan handla genom Odla men nån här kanske har något annat tips också? smile.gif Ds.
Alpiner i Halmstad
Vissa lökar kan få problem när de skall växa igenom grässvålen. Lägger man ett lager med grov sand över lökarna får de det lättar att ta sig igenom svålen. Man ser också var man har satt lökarna.
M.v.h. Bernt
Stussi
Tack för tipset Bernt! Det hade jag inte alls tänkt på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon