|
De första ägarna till vårt hus o trädgård hade fullkomligt pippi på att plantera div barrväxter. Ägare nr 2 har tydligen brytt sig om trädgård (eller hus, för den delen)... så nu har jag en massa barrväxter att försöka få bort. Några tips? Hur är det med rötterna, är de besvärliga? Finns det nåt "ogräsmedel" el likn att hälla över för att få roten att dö?
Jag vet inte vad barrväxterna heter, har sökt bland bilder på nätet. Den ena ser ut som en bred gran utan topp.
*hata barrväxter i trädgård*
Barrväxter som kan vara så fina... Har du bott en vinter i nya huset? Om inte, vänta ett år! Och läs senaste AoT! Mulle
Eva 33c
15-08-2006, 08:23
CITAT Den ena ser ut som en bred gran utan topp Kan kanske vara en fågelbogran ?Rent allmänt brukar barrväxter vara lätta att gräva upp, de har ett ganska samlat rotsystem. Kanske kan du flytta en del av dem till något ställe där de kommer bättre till sin rätt? Fast hatar du dem så ska du naturligtvis göra dig av med dem, men ha inte för bråttom med det. OM du ändrar dig så är barrväxter inte de billigaste plantorna dessutom växer de ofta långsamt....
thomaswahlqvist
15-08-2006, 09:24
Ja precis, vänta något år............gör något av det du redan har.
Susanne i Linköping
15-08-2006, 09:41
Och glöm inte vilket bra insynsskydd barrväxter ger, året runt. Så ta inte bort den där granen som står mellan ditt och grannens respektive sovrumsfönster.
Hannele
15-08-2006, 09:42
CITAT (ulaa @ 14-08-2006, 22:30) så nu har jag en massa barrväxter att försöka få bort. Några tips? Barrväxter ger struktur, fin form även på den kala vintern. Ha inte alltför bråttom, forma och stamma upp med varsam hand, fler tips. Vanlig gran. 
kristerh
15-08-2006, 11:16
Fina barrväxter Hannele, är de dina  ålder
Hannele
15-08-2006, 11:59
CITAT (kristerh @ 15-08-2006, 12:16) Fina barrväxter Hannele, är de dina  ålder  Några av dessa har jag fotat i Skåne, några i Danmark. Alltid hinner jag ine få alla detaljer, för det finns mycket att titta på... Jag har en del formklippt i min egen trädgård också, mest sly.. Det tar tid, år, att formklippa i vårt klimat.
CITAT (Hannele @ 15-08-2006, 10:42) Ha inte alltför bråttom, forma och stamma upp med varsam hand Jag går mot min tredje vinter med dessa eländiga barrväxter. De på framsidan tog jag bort direkt eftersom de var så utbredda att gången in till huset var ca 20 cm. Nu har jag fyra kvar. De står där jag ska ha mitt perennland, enda stället jag kan ha mitt perennland.... Dessutom har jag en 20 m (!) hög gran på tomten. Det hade väl varit ok om tomten varit 5000 kvadrat, men den är 650, och mitt i ett villaområde! Jag har verkligen en hopplös tomt! Tyvärr hade jag inget trädgårdsintresse när vi flyttade hit, för då hade jag nog inte köpt huset.
Hannele
15-08-2006, 15:12
Gossen Ruda
15-08-2006, 21:26
Ja du ulaa, som du märker är det flera som skall mästra dig och tala om för dig vad du skall göra. Var och en får väl ha sin smak. Rotsystemen på barrträd brukar oftast inte ställa till med problem eftersom roten dör när trädet kapas ner, men skall man ha nånting annat där får man gräva bort roten. Vad värre är att jorden kan vara ganska sur pga barren så man får kalka.
Hannele
15-08-2006, 21:52
CITAT (Gossen Ruda @ 15-08-2006, 22:26) Ja du ulaa, som du märker är det flera som skall mästra dig och tala om för dig vad du skall göra. Det kallas för tips och bra alternativ av trädgårdsvänner. "Mästra" gör bara gift- och motorsågsvänner..
Gossen Ruda
16-08-2006, 07:19
Om en person frågar hur man skall göra i en viss fråga är det A och O att besvara frågan på bästa sätt, inte att kritisera frågan. I det här fallet har signaturen ulaa redan passerat frågan om barrväxternas bevarande eller inte, jag citerar:
"Jag går mot min tredje vinter med dessa eländiga barrväxter. De på framsidan tog jag bort direkt eftersom de var så utbredda att gången in till huset var ca 20 cm. Nu har jag fyra kvar. De står där jag ska ha mitt perennland, enda stället jag kan ha mitt perennland...."
Att i det läget komma med olika förslag på hur man kan klippa och stympa träden är att underkänna ulaa´s förmåga att fatta egna beslut.
Om frågan istället hade varit vad man skall göra med alla eländiga barrväxter som dräller på tomten hade det varit läge för olika förslag.
Tyvärr finns det trädgårdar som är fullkomligt nerlusade med olika barrväxter. Det var en trend för några decennier sen, underhållsfritt och vintergrönt. Alla gillar det dock inte, särskilt inte när träden växt upp och har tagit över totalt.
Hannele
16-08-2006, 07:59
CITAT (ulaa @ 15-08-2006, 13:43) Jag går mot min tredje vinter med dessa eländiga barrväxter. De på framsidan tog jag bort direkt eftersom de var så utbredda att gången in till huset var ca 20 cm. Så är det även med en häck som man aldrig sköter eller klipper. Så är det, om man inte sköter en trädgård; gräsmattan, ogräset... fruktträd. Så är det i ett hem också; man får dammsuga och underhålla regelbundet. Skulle ändå vara intressant att få se några bilder. Lite synd med helt ointresserade trädgårdsägare, som vill slakta hela trädgården.. Och kanske flytta om något år..
Tack gossen Ruda för att du är här o "försvarar" mig, har inte hunnit själv. Jag är uppvuxen på en skogsfastighet där det fanns massor av gran... i skogen, där de ska vara. Har alltid tyckt att gran och andra barrväxter hör hemma just där. Några bilder kan du tyvärr inte få, Hannele, för nu är de nästan borta  . Med hjälp av bågsåg o sekatör fick jag åtminstone bort största delen av dem (nu fattar ni hur mycket jag avskyr dem, va  . Fy vilket slit, men det var det värt!!!). Ska få hit grannen med motorsåg för att ta bort de tjockare delarna längst ner, så jag kan börja gräva upp rötterna och kalka. Å ringa nån som kan ta ner den STORA granen! Tack för alla goda tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|