niklaswik
Jag upptäckte det här för ca en vecka sen på två av mina carnosor som mådde risigt ändå och som jag därför skulle plantera om.

Allra värst är det dock på compactan, som jag inte upptäckte det på förrän alldeles nyss. Finns lite på min tredje carnosa och på paucifloran.
Tsangii:erna står på andra sidan rummet och ser ut att ha klarat sig, däremot har alla andra drabbats i mer eller mindre grad, parasitica, macgregorii(?) plus dom relativt nyrotade sticklingarna av australis och pubicalyx...

Vad är det? Hur blir jag av med det? Tack på förhand!

En ganska intressant notering är att jag inte kan hitta nåt angrepp på någon annan växt i samma fönster.
pejori
ullöss!!!!!!
spola av all "bomulls liknade klumpar och jord. wub.gif
leta efter små grå typ gråsugor i miniatyr...en syns på bilden, den översta vid skada.
dom älskar att krypa ner i tråga grenklykor och under bladen.
kör provado pinnar i mins dubbel dos mot vad dom dokumenterar.
spraya också med provado pluss....den behöver ju inte nå alla skrymslen med....växten tar upp giftet och hela plantan blir giftig wub.gif rolleyes.gif
gör om det om en månad och du bör vara fri då...spraya ytterkukor och ytlagret på jorden med...dom lägger sina ägg i ytlagret...

lycka till
Maria i Helsingborg
Jo, nog ser det ut som ullöss.

Jag hade ett massivt angrepp i våras på mina hoyor och jag bar ut dem alla i trädgården, på ett bord, sprayade dem med pyrex&vatten (giftigt!) 3 dagar i rad, ställde över dem i plastkrukor medan jag diskade alla lerkrukorna OERHÖRT grundligt, sprayade efter ytterligare en vecka, bytte jord och gav dem rena krukor. På det viset misste jag bara 3 hoyor........och jag som trodde att det var helkört *pustar ut*! Det var värt allt jobb! wacko.gif
niklaswik
Tack ska ni ha! Misstänkte ullöss jag också men hade helt glömt hur man gjorde med såna fast jag har läst det så många gånger.. biggrin.gif

Ska ner och köpa ett gäng provadopinnar bums och sån där spray också, även om jag har pyrex hemma. Har för mig jag har läst att pyrex kan skada växten också så jag testar det där andra istället.

Tack igen! smile.gif
niklaswik
Vad lyckat, blomaffären här i byn (interflora) hade varken provadopinnar eller spray, däremot lite andra sprayer men då kan jag väl testa med pyrex ändå tänkte jag...
I alla fall nu som en första åtgärd tills jag får tillfälle att köpa pinnar, kanske imorgon...

Lite dåligt dock att en så pass stor kedja som interflora inte har såna "vanliga" saker...
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (niklaswik @ 15-08-2006, 14:52)
Vad lyckat, blomaffären här i byn (interflora) hade varken provadopinnar eller spray, däremot lite andra sprayer men då kan jag väl testa med pyrex ändå tänkte jag...
I alla fall nu som en första åtgärd tills jag får tillfälle att köpa pinnar, kanske imorgon...

Lite dåligt dock att en så pass stor kedja som interflora inte har såna "vanliga" saker...

Provado i olika former hittar man på ICA här där jag bor, inte i blomsteraffären, så kolla även i matbutikerna där du bor..
niklaswik
Aha, det tänkte jag inte på.. smile.gif

Får ta det nästa gång jag är ner på affären då.

En fråga lite "off topic" men ändå "on topic"; Är det ohälsosamt att spraya pyrex-lösning inomhus?
Maria i Helsingborg
CITAT (niklaswik @ 15-08-2006, 17:57)
Aha, det tänkte jag inte på.. smile.gif

Får ta det nästa gång jag är ner på affären då.

En fråga lite "off topic" men ändå "on topic"; Är det ohälsosamt att spraya pyrex-lösning inomhus?

Ja! Det är inte att rekommendera att inandas sad.gif
niklaswik
Hehe okej, sprayade lite grann tidigare.. tongue.gif Dock var jag så pass smart så jag sprayade dom sjuka utomhus, sprayade bara lite grann på dom omkringliggande i förebyggande syfte. smile.gif

Var iaf ner på affären nyss och köpte provado pinnar och spray så nu har dom fått sig en rejäl omgång. Försvinner inte ullössen efter min superbehandling idag så vet då inte jag.. smile.gif

Första gången jag har haft nån ohyra på mina växter nånsin och det var faktiskt lite kul också att få nåt att göra med dom, annars mest bara står dom ju där. tongue.gif smile.gif

För övrigt är ju växter dom allra bästa husdjuren, eller hur?! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon