|
Gunvor Nilsson
11-11-2002, 18:57
Jag har alltid undrat varför så många tävlar i längsta solrosen! Då skall man väl ha ett tvåvåningshus så man kan gå en trappa upp för att titta på blomman eller är det för den långa, och kraftiga stammen man odlar den? Jag har redan fröer till olika sorters solrosor till nästa år men jag vill ha blomman i ögonhöjd - hur jag nu skall bära mej åt.
Hej Gunvor, Jag tävlar inte i längsta eller grövsta av någonting i trädgården, men det är bra fantastiskt när man i april stoppar ett fågelfrö av solros i marken, och det sedan kommer upp en 4,5 meter hög trädliknande blomma... Så särdeles vackert tycker jag inte att det var. Som ett antal malplacerade träd i trädgården blev det. Men fascinerande! Blomstren var inte svåra att se, om man böjde huvudet lite uppåt  . Blommorna var groteskt stora. Grotesk och fantastisk, denna sommar med bautasolrosor! Cilla
jag brukar stoppa ner solrosfrön lite varstans men jag får aldrig upp nån solros  skulle vara kul o förstå varför..kan ju förstås vara så att dom är goda för mössen,eller sorkarna dom tillåter mej inte heller att ha tulpaner om jag inte ringar in dom med narcisslökar då kan jag få ha tulpaner ett par år tils dom små liven hittar igen lökarna ,,,,har någon något bra tips på hur göra för att få en solros att växa hos mej
Moon Walker är en solros som är i lagom höjd för att titta på, och ännu bättre, den grenar sig så man har råd att plocka sig några, då och då. Själv har jag flera stycken varje sommar, så kan jag plocka många buketter och dela med mig . Det brukar uppskattas.  Solros hälsning Ann.
Att fröna inte gror kan bero på just att det finns många som tycker om att äta dem. Men det beror nog lika ofta på bevattningen. Även om solrosgroddar är mindre känsliga än många andra så behöver de konstant bevattning och lucker jord i början, gärna sandblandad.
Man kan förodla solrosor också, och sätta ut plantor när frostrisken är över. Eller som jag - sätta ned en massa frön (jag använder fågelfröpåsar). Hur många som äts upp eller inte gror vet jag inte, men alltid blir det solrosor någonstans.
Cilla
Ingrid på Västkusten
12-11-2002, 15:52
Hummm - efetrsom jag funderar på variegerade solrosor nästa år så skall nog mitt tävlignsbidrag bli den fläckigaste ;-))
Hälsar ingrid glatt
Prova att förodla solrosorna istället för att direktså dem. Använd t ex Jiffy-pots, torvkrukor eller sålåda så är det bara plantera ut dem vid lämpligt tillfälle. Så gör jag med en del växter som ska direktsås. Det känns lite tryggare på det viset.
Ann-Christin Lindberg zon II
12-11-2002, 16:23
Supergulligt marsvin!
Den där variegerade solrosen... var får du frön till såna ifrån?? Men det är ju inte bladen solrosorna stoltserar på utan blommorna. Eller är det så att det är just blommorna som blir variegerade??? Hälsar en variegata-fantast
CITAT (Cilla @ 12-11-2002, 15:19) Att fröna inte gror kan bero på just att det finns många som tycker om att äta dem. Men det beror nog lika ofta på bevattningen. Även om solrosgroddar är mindre känsliga än många andra så behöver de konstant bevattning och lucker jord i början, gärna sandblandad.
Man kan förodla solrosor också, och sätta ut plantor när frostrisken är över. Eller som jag - sätta ned en massa frön (jag använder fågelfröpåsar). Hur många som äts upp eller inte gror vet jag inte, men alltid blir det solrosor någonstans.
Cilla va bra nästa år ska jag förgro solrosor  för jag VILL ha såna lite granna för att fåglarna ska ha dom sen att äta, fast de e ju det där med vatten ,jag har ju bara regnvatten att tillgå så jag får väl låta solrosorna få lite sånt då  vill dom ha mycket vatten eller klarar dom sej om dom får som alla mina andra när det är risk för uttorkning,plus nyplanterade förstås jag samlar ju vatten i tunnor o har numera också reservoar dammar så att det aldrig blir helt slut på vatten,, min son o jag grävde två jättestora dammar för att samla vatten i underbart att inte bara vara beroende av vad molnen ger ,för det kan ju dröja mellan regnen ibland
Nyplanterade solrosor behöver inte mer vatten än annat nyplanterat - men det är rätt mycket ändå. När de väl kommit upp en bit är de rätt torktåliga.
På tal om variegerade solrosor så har ni väl hört talas om de nya som kommer i år - stolrosorna? Blir ett måste i var mans trädgård. Tänk att få sitta och njuta i en stolros!
Även ekologiska husbyggare använder sig numera av blomman. Spolrosor installeras på ekotoaletterna. Och mina elever lär sig just om den välkända skolrosen - någonstans har vi ju alla börjat.
Cilla
CITAT (Cilla @ 13-11-2002, 13:38) Nyplanterade solrosor behöver inte mer vatten än annat nyplanterat - men det är rätt mycket ändå. När de väl kommit upp en bit är de rätt torktåliga.
På tal om variegerade solrosor så har ni väl hört talas om de nya som kommer i år - stolrosorna? Blir ett måste i var mans trädgård. Tänk att få sitta och njuta i en stolros!
Även ekologiska husbyggare använder sig numera av blomman. Spolrosor installeras på ekotoaletterna. Och mina elever lär sig just om den välkända skolrosen - någonstans har vi ju alla börjat.
Cilla Kul med alla nya varianter! Fick en postorderkatalog igår från en klädfirma som introducerade vårens nyhet "kjolrosen". Mycket elegant
Kerstin i Malmö
13-11-2002, 14:10
Jag förodlade mina Teddy Bear i sommras. Dom blev underbara!!! Många, lagom höjd från ca 50 cm upp till drygt en meter. Alla var nog inte Teddy Bear för vissa såg ut som "vanliga" solrosor men väldigt fina var alla. Fåglarna har haft kalas på alla frön! Har försökt direktså något annat år men med dåligt resultat.
Gulligaste var nog den jag hittade ute i trädgården, 10 cm från gången. Såg en liten planta där, tänkte det är nog en solros, fick stå kvar, blev ca 1,40 m med rejält tjock stam och enorm radie på blomman! Den hade superkraft, satt av fåglarna! Stod helt fel till men hade ju inte hjärta att ta bort den.
Kerstin
Kul Stina, den kjolen måste vi alla ha!
Min musicerande vän är mycket förtjust i dess släkting - fiolrosen.
Cilla
Om man gärna drömmer sig tillbaka istället för att leva i nuet kanske man skall odla fjolrosor
Jan af Lisö
18-11-2002, 11:20
Var får man tag på fröna till en 4,5 meter hög solros - det skulle jag vilja ha i min trädgård.
CITAT (Jan af Lisö @ 18-11-2002, 11:20) Var får man tag på fröna till en 4,5 meter hög solros - det skulle jag vilja ha i min trädgård. I fågelmaten. Fåglarna sådde den själv också, mitt i komposten, det var mums. Hösten innan hade jag blandat i häst och kogödsel. Gissa om dom växte, tre stycken.  Mvh Ann
Louise i Göteborg
19-11-2002, 11:16
Den storsta solros jag någonsin odlat (blygsamma 2,5 m) kom från ett trasigt halsband. Lackat frö med hål tvärs igenom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|