CITAT (Jubell @ 18-08-2006, 14:05)
CITAT (mulle @ 16-08-2006, 09:08)
En av mina vänner är proffessionell biodlare. I juni gav han en liten kupa med en uttjänt drottning och hennes hov åt mig - meningen är att samhället ska få tillbringa sina sista dagar här i min trädgård.
Det har varit så roligt att höra surret och att se bina i alla rabatter att jag verkligen hoppas att det finns en gammal drottning nästa sommar också.
Honung ger samhället inte men jag inbillar mig att de inte bara är glädjespridare utan att de har hjälpt till en hel del med pollineringen också!
En sak har jag noterat, många gäster backar instinktivt då jag pekar på kupan. Och ryser då jag berättar att jag kryper i rabatten under den utan problem.
Det är bara Coffee-hunden som, i livets tuffa skola, har fått lära sig att inte ta en mumsbit då man springer förbi...
Mulle
Hej!
Javisst, många ryggar åt bikupor. Min sonhustru talade om på skarpen att det kunde nog inte bli så många besök med nyfödda barnbarnet så länge bina fanns i närheten, det har visat sig att hon är den som suttit mest i trädgården. Hon älskar kanske inte bina, men honungen!
Honung blir det säkert i kupan, om du bara har plats för bina att lägga den i = skattlåda. Annars kan de bygga "vildbygge". Jag är säker på att det finns någon honung i varje fall. Du kanske låter din biodlargranne sköta det åt dig? Jag tror också att om din "gamla" drottning är på upphällning så får hon snabbt en ersättare i form av att bina själv "drar upp" en ny drottning när det behövs. Om inte de redan gjort det så blir det till våren. Om de överlever vintern förstås.
Om jag var som du skulle jag försöka rädda samhället genom att se till att de fick en ny drottning, antingen odlad (och inseminerad) eller en de dragit upp själva. Det är guld värt i trädgården!
Lycka till hur det nu blir
Jubell i Göteborg
Där finns en "ställning" i kupan avsedd för honung men min kompis förklarade att sommaren har varit så torr att de sannolikt har ätit honungen själva.
Han har själv massor av kupor och t.o.m. ett bihus och producerar ganska stora mängder honung. I år klagar han över att "skörden" blir dålig.
Men han är på väg till mig för att se efter om det trots allt kanske finns ett smakprov i kupan... Spännande!
Det är en mycket liten kupa, snarare en låda, men hyser ändå massor med bin. Alla ryms inte ens in utan en del sover på utsidan. Min kompis räknar kallt med att de skall dö i höst men jag ska höra med honom om det finns något sätt att hålla samhället vid liv hos mig.
Mulle