Jubell
Jag är otroligt trädgårdsintresserad och har dessutom några bisamhällen i min trädgård. Nåja, ett tiotal meter bakom huset står de. Det är en underbar kombination att intressera sig för växter och bin.
Några fördomar att slå hål på.
Det är inte jobbigt, om man är intresserad. Det blir man mer och mer ju längre man håller på.
Det är inte svårt (men man blir kanske aldrig fullärd, precis som med växter).
Det är ovanligt att ett välskött samhälle är aggresivt. Det gäller att hålla koll på "sin" drottning.

Jag rekommenderar en kurs i biodling till den som är lite nyfiken. Kolla länken till biodlarna och hitta en förening där du bor! www.biodlarna.se
Jag kan också berätta att jag fått 50 kilo underbar honung på två samhällen. Hittills i år. Trädgården prunkar! Pollineringskraften är på topp!

Finns det fler biodlare på detta forum tro?
Hälsar Jubell
Gurkan
Jag tillhör dom som gärna vill ha ett par bisamhällen i framtiden. Min trädgård är tyvärr lite liten och mina grannar odlar bara spannmål och sockerbetor så det är dåligt mer bifoder här. Men det är ju klart, rapsfälten är ju aldrig långt borta och blomstrande ängar finns överallt.

Jag vet att det finns en biodlaravdelning här i närheten som gärna ställer upp o hjälper igång en ny medlem så jag hoppas komma igång ganska snart.
Jubell
CITAT (Gurkan @ 15-08-2006, 02:10)
Jag tillhör dom som gärna vill ha ett par bisamhällen i framtiden. Min trädgård är tyvärr lite liten och mina grannar odlar bara spannmål och sockerbetor så det är dåligt mer bifoder här. Men det är ju klart, rapsfälten är ju aldrig långt borta och blomstrande ängar finns överallt.

Jag vet att det finns en biodlaravdelning här i närheten som gärna ställer upp o hjälper igång en ny medlem så jag hoppas komma igång ganska snart.

Hej!
Det låter toppen med spannmål runtomkring (gissa varför biodlingsnäringen ligger under jordbruksdepartementet) smile.gif Bina hittar ju det dom vill ha, och raps tar dom först om det finns i närheten.
Välkommen in i gänget då!

Hälsar Jubell!
Lottie
Jag har 10 kupor i min trädgård! Men en tuffvår gör att det nu bara finns sex samhällen. Det räcker! Bin är fascunerande och nyttiga och honung är gott!
mulle
En av mina vänner är proffessionell biodlare. I juni gav han en liten kupa med en uttjänt drottning och hennes hov åt mig - meningen är att samhället ska få tillbringa sina sista dagar här i min trädgård.
Det har varit så roligt att höra surret och att se bina i alla rabatter att jag verkligen hoppas att det finns en gammal drottning nästa sommar också.
Honung ger samhället inte men jag inbillar mig att de inte bara är glädjespridare utan att de har hjälpt till en hel del med pollineringen också!

En sak har jag noterat, många gäster backar instinktivt då jag pekar på kupan. Och ryser då jag berättar att jag kryper i rabatten under den utan problem.
Det är bara Coffee-hunden som, i livets tuffa skola, har fått lära sig att inte ta en mumsbit då man springer förbi...

Mulle
Jubell
CITAT (Lottie @ 16-08-2006, 07:50)
Jag har 10 kupor i min trädgård! Men en tuffvår gör att det nu bara finns sex samhällen. Det räcker! Bin är fascunerande och nyttiga och honung är gott!

Hej biodlarkollega!
Jag har hört att flera blivit av med samhällen under gångna vintern/våren. Vi har tack och lov lyckats med ytterligare en avläggare, vilket innebär att vi har tre samhällen att invintra. Mellan tre och fem samhällen tycker jag känns lagom, annars tar biodlingen lätt över smile.gif. Hoppas du klara dina sex kvarvarande i vinter då!
Jag har mycket kryddväxter, timjan, salvia och mynta är perfekt. Sniglarna är inte heller så förtjusta i kryddorna. Det är också vackert när annan blomning avtar lite och bra för mina bin innan ljungen kommer!
Har du något särskilt i rabbatterna för bin att tipsa mig om? Just för den här tiden på året?
Hälsar Jubell i Göteborg
Jubell
CITAT (mulle @ 16-08-2006, 09:08)
En av mina vänner är proffessionell biodlare. I juni gav han en liten kupa med en uttjänt drottning och hennes hov åt mig - meningen är att samhället ska få tillbringa sina sista dagar här i min trädgård.
Det har varit så roligt att höra surret och att se bina i alla rabatter att jag verkligen hoppas att det finns en gammal drottning nästa sommar också.
Honung ger samhället inte men jag inbillar mig att de inte bara är glädjespridare utan att de har hjälpt till en hel del med pollineringen också!

En sak har jag noterat, många gäster backar instinktivt då jag pekar på kupan. Och ryser då jag berättar att jag kryper i rabatten under den utan problem.
Det är bara Coffee-hunden som, i livets tuffa skola, har fått lära sig att inte ta en mumsbit då man springer förbi...

Mulle

Hej!
Javisst, många ryggar åt bikupor. Min sonhustru talade om på skarpen att det kunde nog inte bli så många besök med nyfödda barnbarnet så länge bina fanns i närheten, det har visat sig att hon är den som suttit mest i trädgården. Hon älskar kanske inte bina, men honungen!
Honung blir det säkert i kupan, om du bara har plats för bina att lägga den i = skattlåda. Annars kan de bygga "vildbygge". Jag är säker på att det finns någon honung i varje fall. Du kanske låter din biodlargranne sköta det åt dig? Jag tror också att om din "gamla" drottning är på upphällning så får hon snabbt en ersättare i form av att bina själv "drar upp" en ny drottning när det behövs. Om inte de redan gjort det så blir det till våren. Om de överlever vintern förstås.
Om jag var som du skulle jag försöka rädda samhället genom att se till att de fick en ny drottning, antingen odlad (och inseminerad) eller en de dragit upp själva. Det är guld värt i trädgården!

Lycka till hur det nu blir smile.gif
Jubell i Göteborg
mulle
CITAT (Jubell @ 18-08-2006, 14:05)

Mulle

Hej!
Javisst, många ryggar åt bikupor. Min sonhustru talade om på skarpen att det kunde nog inte bli så många besök med nyfödda barnbarnet så länge bina fanns i närheten, det har visat sig att hon är den som suttit mest i trädgården. Hon älskar kanske inte bina, men honungen!
Honung blir det säkert i kupan, om du bara har plats för bina att lägga den i = skattlåda. Annars kan de bygga "vildbygge". Jag är säker på att det finns någon honung i varje fall. Du kanske låter din biodlargranne sköta det åt dig? Jag tror också att om din "gamla" drottning är på upphällning så får hon snabbt en ersättare i form av att bina själv "drar upp" en ny drottning när det behövs. Om inte de redan gjort det så blir det till våren. Om de överlever vintern förstås.
Om jag var som du skulle jag försöka rädda samhället genom att se till att de fick en ny drottning, antingen odlad (och inseminerad) eller en de dragit upp själva. Det är guld värt i trädgården!

Jubell i Göteborg

Där finns en "ställning" i kupan avsedd för honung men min kompis förklarade att sommaren har varit så torr att de sannolikt har ätit honungen själva.
Han har själv massor av kupor och t.o.m. ett bihus och producerar ganska stora mängder honung. I år klagar han över att "skörden" blir dålig.
Men han är på väg till mig för att se efter om det trots allt kanske finns ett smakprov i kupan... Spännande!
Det är en mycket liten kupa, snarare en låda, men hyser ändå massor med bin. Alla ryms inte ens in utan en del sover på utsidan. Min kompis räknar kallt med att de skall dö i höst men jag ska höra med honom om det finns något sätt att hålla samhället vid liv hos mig.
Mulle
Jubell
CITAT (mulle @ 18-08-2006, 19:15)
CITAT (Jubell @ 18-08-2006, 14:05)

Mulle

Hej!

Jubell i Göteborg

Där finns en "ställning" i kupan avsedd för honung men min kompis förklarade att sommaren har varit så torr att de sannolikt har ätit honungen själva.
Han har själv massor av kupor och t.o.m. ett bihus och producerar ganska stora mängder honung. I år klagar han över att "skörden" blir dålig.
Men han är på väg till mig för att se efter om det trots allt kanske finns ett smakprov i kupan... Spännande!
Det är en mycket liten kupa, snarare en låda, men hyser ändå massor med bin. Alla ryms inte ens in utan en del sover på utsidan. Min kompis räknar kallt med att de skall dö i höst men jag ska höra med honom om det finns något sätt att hålla samhället vid liv hos mig.
Mulle

Hej igen!
Den där ställningen är ramar som kakorna sitter fast i. Om du bara har haft en låda så har det sannolikt inte funnits plats för alla bin (det är kanske därför de klungat sig utanför lådan eller så har det varit för varmt), och då har det heller inte funnits någon "skattlåda". Det är där bina lägger honungen. Man har yngelrummet i lådan längst ner och ett galler emellan den och den övre lådan. Då hamnar alla yngel längst ner och i den övre kan man skörda sin honung. Vi har två lådor + yngelrummet längts ner. Du kanske känner igen "staplarna" som finns i vissa bigårdar.

Javisst är det mysigt med surret och när man vet att de gör en fantastisk nytta så blir det ännu trevligare. Jag ägnar också en hel del tid att studera deras fantastiska kommunikation på flustret. Spännande!

Berätta gärna om du hade någon framgång med smakprovet!
Godkväll från Göteborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon