Lilla Selma
Hej! Skulle det vara möjligt för mig att förvara t ex de gröna potatisarna i årets skörd till sättpotatis till nästa år? Jag har ett förråd utan fönster, ouppvärmt och cirka 8 grader på vintern. Jag tror kanske att det kan vara lite för torrt, för vi har ständig utsugsfläkt... Annars ligger två väggar under markytan och två gränsar till andra rum, varav det ena är ett tvåbilsgarage och det andra ett rum som håller cirka 12 grader över vintern.

Skulle det funka, tror ni?

Undrar Selma
ingrid fuxwall
Nu vet jag inget om att förvara gröna potatisar men själv förvarar jag de blivande sättpotatisarna i matkällaren som ligger helt under markytan och som nog har den temperatur du nämner.
linnea-maria
Jag har ungefär som du. Kanske lite kallare på vintern. Jag lägger potatisen i papperspåsar och in med dem i en garderob nere i källaren, det kan ju hända att det är lite fuktigt just där eftersom vi inte har någon värme på just där. Problemet är att när våren börjar närma sig så skjuter den skott 2 dm långa vita. Det var lite svårt att plantera dem men jag fick dem att klara sig och håller just nu på att skörda.
Ally
Jag brukar alltid få "självsådd" potatis där jag hade potatis året innan.
Jag lyckas aldrig få upp var och en knöl.... Det blir nya plantor från såna kvar glömda....
Så mitt förslag är att gräva när dom nu, och bara markera ovanpå jorden så att du kommer ihåg nästa år var dom finns!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon