Full version: Gyllenkroks Astraken
jholma
Jag har en Gyllenkrok som gör mig förbannad varje år vid den här tiden. Trädet sätter alltid frukt men när frukten nästan är mogen så börjar den att ruttna.....tror att det är Mnilia. Jag ser till att trädet är luftigt och klipper barabegränsat. Det här är ett problem som är gammalt och jag har efterhand ympat i andra sorter som Kim, Katja, Ingrid Maie etc. De här nya inympade sorterna ruttnar inte alls och bär varje år rikligt och bra med frukt.

Finns det något yttligggare att testa ?

mad.gif
Katarina H
Jag har inget svar på din fråga, men blir lite nyfiken. Hur smakar äpplena precis innan de börjar att ruttna? Är de inte ätmogna då?
jholma
En del är mogna , en del är inte mogna. Astrakanen Gyllenkrok är ett gott äpple men känsligt för monilia. jag gick in och sökte på det och hittade en hel del information. Av denna har jag kommit fram till att det är viktigt att ha tålamod; plocka bort allt som ruttnar så att det inte sprids, beskära luftligt och att hålla verktyg rena.
Cilla
Jag har samma erfarenhet. Själv har jag slarvat med mitt Oranie som bara är halvkänsligt för fruktmögel, Monilia Fructigena, men pga dålig städning av sjuka frukter så får jag mer av det. Samma fast tvärtom upplever jag i trädgårdar där jag hjälper till att städa bort sjuk frukt - man kan få den att minska och inte angripa så många frukter.

Dr jag lyckats bäst (oftast med Transparente Blanche som är mycket känslig) har jag lagt frukterna underst i trädgårdskomposter, eller under ett täcke gräsklipp, löv eller annat. Gärna en bit ifrån träden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon