Sagosessa
Kerstin,
i din (av mig utnämnda) egenskap som forumets rosexpert smile.gif vill jag ställa en rossticklingsfråga till dig.
Jag har sett din alldeles utmärkta "sticklingsskola" på Att om Trädgård.
Tänkte försöka mig på det där.
Min arbetskollega har nämligen avlägsnat en av sina gamla trädgårdsrosor därför att han tyckte den var ful.
Han har en gammal trädgård (sekelskiftet 1900) och rosen blommar i rosa.
Hade jag vetat att han inte ville ha den hade jag så klart tagit den! ohmy.gif Men nu fick jag bara som av en slump reda på vad han gjort mad.gif

Hur som helst. I går bad jag honom kolla om den lever (han grävde upp den för några veckor sedan).
Enligt hans utsago har den inga rötter (de har han avlägsnat) men några av kvistarna var gröna under barken.
Tänkte mig därför prova att ta en stickling av en gammal, seg ros. sleep.gif

Jag är på det klara med hur jag gör rent tekniskt. Dina bilder vägleder mig alldeles utmärkt. MEN hur gör jag med krukan över vintern?
Kan den bara stå ute i skuggan under tak? Ska den in i förrådet? (svalt, men ganska mörkt - finns bara 1 vänsterfönster). Eller hur gör jag?

Tack på förhand wub.gif
Anki på Öland
Precis vad jag tänkte fråga om... smile.gif Har satt 2 kvistar från min kompis´Finlands vita ros. Vad gör jag sen? Sätter man dom i marken före vintern eller väntar man till våren??????
Anki
Sagosessa
Flyttar upp tråden, så Kerstin inte missar den.
Eller någon annan som känner sig säker på svaret wink.gif
kerstin z5-6
Sticklingsförökning K

Sticka i jorden går -eller kan gå fint juni -början juli -nu behövs mer värme -växthus eller annan varm plats så rötter bildas innan slutet oktober är det bästa
-de övervintrar bra på egen rot om den planteras i rabatt eller kallbänk
Vill man ha dem inne -svårare om man inte har särskilt bra förhållanden -ljus -låg temp osv .. -sköts i så fall på samma sätt som pelargoner -inte för mycket vatten o ljust
Alt jordkällare mörkt och + 3-4 grader -men ! förutsättning för det sista är att det har bildats rötter -innan du sätter dem där
sammantaget -med tanke på den varma höst jag tror vi får -håller jag tummen för att era sticklingar tar sig o får rötter -jag stack de sista för 2 v sedan -juveler -gamla rosor o.id från en trädgård som anlades 1919
Jag har för avsikt att övervintra dessa ute -om det går ..
Sagosessa
Tack Kerstin!! wub.gif smile.gif

Hoppas på rötter och rabatt utomhus då. biggrin.gif
Anki på Öland
Samma här, tack för hjälpen!
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon