lisselbo
Älskar prylar från Kockum.
Har fått denna, men vet inte vad man använt den till.
Den är inte så stor, rymmer ca 8 dl vatten.
Någon här som vet kanske?

Sollan
En ugnsfast form kanske?
Bee
Den skall du vara glad för att du har! Det är en stekgryta. Jättebra att göra söndagsstek i eller olika grytor. Du kan ha den både på plattan och i ugnen.
Den är praktisk (om än tung) på så sätt att det skvätter inte omkring lika mycket som med en stekpanna.
Obs dock: den går inte att köra i diskmaskinen.
lisselbo
CITAT (Bee @ 15-08-2006, 10:59)
Den skall du vara glad för att du har! Det är en stekgryta. Jättebra att göra söndagsstek i eller olika grytor. Du kan ha den både på plattan och i ugnen.
Den är praktisk (om än tung) på så sätt att det skvätter inte omkring lika mycket som med en stekpanna.

Nja, tror att den är lite för liten att göra Söndagssteken i.
En sådan gryta har jag också och den är betydligt större.
Dom invändiga måtten på den här är: 18,5 cm x12,5 cm x 5,5 cm
Betty
Vilken fin liten gryta! Tänkte först att den kanske skulle vara lämplig för tillagning av fisk, men den är ju så liten... rymmer ju inte ens ett fiskblock på längden... -
Men fin är den!
smile.gif
Gossen Ruda
Stekgrytor tillverkades av Kockums och andra företag i olika storlekar och utförande, oftast av emaljerat gjutjärn som den här. Praktiska ända tills micron kom, annars går den bra i ugnen och på plattor och gasspisar.
lisselbo
Jag var lite inne på att man kanske har haft när man gjort paté eller liknande.
Men det gör man väl oftast i vattenbad?
Whiskuchi
Det där är nog första gången jag ser en gjutjärnsgryta som är emaljerad invändigt tongue.gif
Måste väl vara vanligare med endast utvändig emaljering?
Betty
CITAT (lisselbo @ 15-08-2006, 11:55)
Jag var lite inne på att man kanske har haft när man gjort paté eller liknande.
Men det gör man väl oftast i vattenbad?

Ja, pastejer och patéer gör man i vattenbad. Funderade lite till och kom fram till att den ser ut att vara lagom till en liten ostkaka, eller en liten pudding av nåt slag kanske... eller en liten ugnsomelett eller en liten äggstanning... Det enda jag är säker på är att den passar till når litet.smile.gif tongue.gif
Stintan
Jag undrar ändå om man inte använde dem till leverpastejer eller patéer.
Jag har recept där man inte behöver något vattenbad. Hoppas du får veta exakt, den var så fin.
Ha det bra!
Gossen Ruda
CITAT (Whiskuchi @ 15-08-2006, 11:56)
Det där är nog första gången jag ser en gjutjärnsgryta som är emaljerad invändigt tongue.gif

Det fanns nog alla varianter och förmodligen också i olika kostnadslägen. En helemaljerad gryta som den här var säkert dyr. Just den här verkar bekant för mig så jag undrar om jag inte har nån liknande nånstans. Ärvd och inte i samma goda skick. Jag har dock en sentida snålvariant från Kockums som är emaljerad på utsidan och med helemaljerat lock, fast locket är gjort av pressad plåt.
Ramoth
CITAT (Bee @ 15-08-2006, 10:59)

Har två kockums stekgrytor och de ser inte ut så där.
De är i gjutgjärn och oglaserade på insidan, samt med självösande lock.

Det här ser ut som en liten fin karott. Kan säkert hålla middagsmaten varm en stund om det dröjjer innan alla samlats kring bordet. wub.gif
Ja inte hela middagen så klart, men något tillbehör som antas serveras varmt.
Men vad den ursprunligen hade för specifikt ändamål vet jag inte tyvär.
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 15-08-2006, 12:45)
CITAT (Whiskuchi @ 15-08-2006, 11:56)
Det där är nog första gången jag ser en gjutjärnsgryta som är emaljerad invändigt  :P

Det fanns nog alla varianter och förmodligen också i olika kostnadslägen. En helemaljerad gryta som den här var säkert dyr. Just den här verkar bekant för mig så jag undrar om jag inte har nån liknande nånstans. Ärvd och inte i samma goda skick. Jag har dock en sentida snålvariant från Kockums som är emaljerad på utsidan och med helemaljerat lock, fast locket är gjort av pressad plåt.

Stekgrytor brukar väl inte vara emaljerade på insidan wink.gif
Jag tror inte det har med priset att göra. Gjutjärnet ger ju stekytan. Det tror jag inte man får med emaljerad insida.
netaave
En ugnsfast form, för var det lock för att man skulle kunna använda dom i och på vedspisen också, och inte riskera att få aska i maten.
Tesa
Perfekt att tillaga lite grönsaker i tycker jag....
... och jag har då sett grytor med emaljering inuti men de är väl mest avsedda för kokning då kan jag tänka..
Gossen Ruda
Jag har rotat i grytförrådet och här kommer bilder på mina. Samtliga emaljerade även inombords. Först Kockums N-1 och Husqvarna/Norrahammar N 03. Den fösta lite speciell eftersom den är emaljerad runtom utom en smal kant på undersidan. Säkerligen bara för ungsändamål. Ingen av dom har haft lock.

Så dom sista två. Den blåa Husqvarna/Norrahammar 0 4. Det står så i bottnen. Den andra Kockums GF4. Den har varit med om mycket vilket tyvärr också syns. En gång i tiden rötade min bror djurskelett i den när han gick en kurs i osteologi. Det luktade!!! På balkongen när vi bodde i hyreshus. Sen fick skeletten ligga i en väteperoxidlösning för att bli vita och fina.

Sista användningen var när jag smälte 100 kg bly på köksspisen för att tillverka hjulvikter till min trädgårdstraktor. Trots att spisfläkten gick hela tiden blev jag blyförgiftad och var sjukskriven en vecka för blykolik. rolleyes.gif

Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2006, 15:16)
Den andra Kockums GF4. Den har varit med om mycket vilket tyvärr också syns. En gång i tiden rötade min bror djurskelett i den när han gick en kurs i osteologi. Det luktade!!! På balkongen när vi bodde i hyreshus. Sen fick skeletten ligga i en väteperoxidlösning för att bli vita och fina.

Sista användningen var när jag smälte 100 kg bly på köksspisen för att tillverka hjulvikter till min trädgårdstraktor. Trots att spisfläkten gick hela tiden blev jag blyförgiftad och var sjukskriven en vecka för blykolik. rolleyes.gif

Förlåt att jag inte kan hålla mig... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Tack för dagens dråpligaste historia och ett gott skratt! tongue.gif
Ann i Göteborg
Har nu en Kockums GF4 som är blå på utsidan med vit emalj inuti. Locket är av plåt med liten svart plastknopp. Med tanke på locket - kan jag använda den i ugnen? Max grader?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon