Full version: Kaprifol...
Tezzla
En kaprifol på snart två år som inte förrän nu satt igång att skjuta iväg ordentligt behövs inte klippas och ansas på ett par år, va? Det enda jag behöver göra nu är väl att stödja den och "föra den på rätt väg" eller hur? Inte bör jag väl klippa den i vår?
Karrolina
Jag var just på en plantskola och köpte en kaprifol. Där sa dom att ett bra sätt att få kaprifolen att förgrena sig ordentligt och slippa att den blir gles efter några år är att släppa upp den 50 cm per år. Alltså klippa den varje år. Första året 50 cm hög sen 1 meter osv. Har inte provat själv men det var det råd jag fick.

/Karolina
Tezzla
CITAT (Karrolina @ 15-08-2006, 19:55)
Jag var just på en plantskola och köpte en kaprifol. Där sa dom att ett bra sätt att få kaprifolen att förgrena sig ordentligt och slippa att den blir gles efter några år är att släppa upp den 50 cm per år. Alltså klippa den varje år. Första året 50 cm hög sen 1 meter osv. Har inte provat själv men det var det råd jag fick.

/Karolina

Låter ju onekligen ganska logiskt, men ack så trist tongue.gif
mulle
Då min trädgårdsfeber började för ca fem år sedan planterade jag kaprifoler och lämnade dem mer eller mindre åt sitt öde de första åren.
Ett par förblev glesa och dem klippte jag ner rejält i höstas - i år har de vuxit upp till sin forna höjd och är mycket yvigare.
Mulle
Karrolina
Tezzla, jag håller med! biggrin.gif Jag tänkte bara tala om hur man "ska" göra.

Dom gamla kaprifolerna som fanns här när jag flyttade in för ett år sen var helt kala de 3 nedersta meterna så de klippte jag ner i våras. Dom är ca 1 m nu. Men jag var inte haft tid att sköta om dom.

Sen läste jag i nån gammal AoT att dom tyckte att man kunde gallra ur lite varje år..

Allt går nog!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon