Nonas mamma
Jag undrar om jag klippa ner min jätte, jätte höga grantopp, den är säkert 80 cm ovanför granen, det ser inte klokt ut...

Kan inte så mycket om granar, nästan inget alls faktiskt, men granen är i alla fall väldigt fin, den är "tjock" och söt!
Hannele
CITAT (Nonas mamma @ 15-08-2006, 12:33)
Jag undrar om jag klippa ner min jätte, jätte höga grantopp
Kan du visa bild?

Ulla Molin sågade av toppen på sin fullvuxna gran och formade till gran-svamp,
men hon hade verkligen känsla för träd.

Nonas mamma
Ja, jag kan ta ett kort på den och lägga in här.

Men jag undrar i största allmänhet om man kan klippa av toppen, jag vet ju att om man gör det på en gran man tagit in så dör den.
Men jag tänkte att det kanske är skillnad, med tanke på att den har stammen kvar i jorden.
Hannele
CITAT (Nonas mamma @ 15-08-2006, 13:54)
Men jag tänkte att det kanske är skillnad, med tanke på att den har stammen kvar i jorden.

Finns det några andra varianter?? blink.gif unsure.gif
Sommartorparn
Min erfarenhet är att toppade granar skjuter nya toppar (i flertal!) Resultatet blir att i stället för den topp som man av någon anledning ville ta bort så har man t.ex. tre toppar. Och hur snyggt är det?
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 15-08-2006, 16:12)
Min erfarenhet är att toppade granar skjuter nya toppar

Man kan ju inte strunta i det, utan fortsätta att formklippa det varje år.
Precis som man gör med sin häck.
Immix
Vi har toppade vår gran för 2 år sedan. Den har nu två toppar, men de växer tätt ihop så det ser inte så konstigt ut ändå. Det är dags att toppa den igen nu i alla fall. Vi har nyligen besökt Hildasholm i Leksand och blev jätteinspirerade av deras formklippta granar. Har någon mer information om hur man formklipper fullvuxna granar? Hur lång tid tar det innan den blir tät och fin?
Hannele

CITAT (Immix @ 16-08-2006, 10:35)
Vi har nyligen besökt Hildasholm i Leksand och blev jätteinspirerade av deras formklippta granar. Har någon mer information om hur man formklipper fullvuxna granar? Hur lång tid tar det innan den blir tät  och fin?

Visst är det fint i Hildasholm, jag har bara sett det på bild.
Granar skjuter ju inte nytt, om man klipper bort allt,
man måste lämna kvar lite av nya skott. Sedan förgrenar den sej fint och blir tätare och tätare.
Tittade du på min bild på gran-svamp ovan?
Bra bok att låna på biblioteket.
Nonas mamma
Tack så jätte mycket för alla svar!!!

Och Hannele, visst finns det andra varianter... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon