Jag har också syrenhäck med rabatt intill på ett ställe. Min erfarenhet är väl ungefär den samma som linnea-marias. Jag har bla en flocknaäva som ju ska "växa som ogräs" enligt alla böcker, den tar tvärslut ungefär 1 meter från stammarna i häcken. Däremellan växer ingenting, knappast ogräs ens. Försöker jag gräva där är jorden helt genomvävd av syrenens fina rötter.
Nu kan det nog bero lite på jormån och läge i största allmänhet också. Min häck har tex en grusväg på andra sidan vilket kanske gör att den skickar extra mycket rötter till "min" sida. Sedan kan det ju vara torrt i marken också som tvingar syrenen att söka vatten och näring lite mer "desperat".
Bäst är väl att göra en "provrabatt" först innan man gör något stort projekt. Och kanske välja lite tåliga perenner.
Upphöjda rabatter kan säkert fungera om man lägger en rotspärr (någon form av markduk) i botten, annars växer syrenen in där i allafall. Och då måste ju upphöjningen vara så hög att jorddjupet räcker till för växterna i rabatten. De kan ju inte heller växa igenom markduken. Och då pratar vi väl om 30cm i allafall. Men det kanske inte syrenen gillar...
Men det finns forumister som lyckats med planteringar under björkar också (inte jag dock...) så ingenting är väl omöjligt!