Full version: Vattenfråga
titti49zon6
Det är väl främst alla norrlänningar som inte fått en droppe regn i sommar wub.gif
Hinner ni med att vattna allt och hur ser det ut i era trädgårdar?
Hos mig är gräsmattorna och träden torra,rabatter och krukor har jag försökt att hålla åtminstone fuktiga, men man hinner ju bara gå runt ett varv så är det dags att börja om även om slangen får ligga en bra stund på varje ställe
Längtar efter regn så att min trädgård får repa sig ordentligt inför vintervilan biggrin.gif
Har inte kunnat plantera nya rabatterna på grund av torkan och det kliar i planterigsfingrarna biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ha det bra önskar en svettig titti
Alexander-VG-zon3
synd om er men det mesta brukar klara sig ,

själv vattnar jag alltid på kvällen eller när inte solen står på .
även brukar jag vatnna om det regnar kanks einte såna skurar men om dte regnar normalt så vattnar jag även då .

vi får önska regn till er snart kommer det väl wub.gif
Immix
Det ser rätt hängigt ut i rabatterna här (bor i mellansverige). Vattnet från brunnen har inte räckt, så jag har begränsat mig till att bara vattna krukorna. Trädgårdslandet har fått klara sig bäst det vill och är ju inte så frodigt direkt, men det växer ändå tappert. Är ändå imponerad att växterna klarar så mycket torka.
mulle
Jag har haft fullt sjå med att hålla alla nyplanteringar vid liv och ett par växter har strukit med. De senaste veckorna har jag varit tvungen att vattna också etablerade buskar.
Grönsakslandet har försummats men klarat sig hyfsat ändå. Mest förvånad är jag över den rikliga gurkskörden, jag trodde att gurkan var en törstig krabat.
Ett par glädjeämnen finns det och tips till er med tanke på kommande torra somrar.
För det första gjorde jag i år som italienarna och planterade olika sorters taklök, kärleksört och sedum i alla krukor på solsidan. De har varit vackra trots minimala och torra pytsar!
För det andra planterade jag murgröna i krukor i skugga och den har inte heller brytt sig om torkan.
Och att hostor ska kräva så mycket vatten tycker jag att är en överdrift. De har varit fina och tack vare torkan också klarat sig från större snigelangrepp.
Mulle
Limeblossom
Själv så har jag sjövatten men har ändå bara vattnat dom behövande tex krukor och nyplanteringar. Dom andra har klarat sig bra ändå tycker jag. Och gräsmattan skulle det aldrig falla mig in att börja "skämma bort" biggrin.gif
Mia, zon 3
*Förälskad i lerjorden* wub.gif
Den har hållit fukt så bra att jag har bara behövt vattna det absolut nyplanterade (och krukodlingarna, förstås). Och nu har det ju faktiskt kommit en hel del regn, så snart ska spaden fram!
(håller också på att skaffa sjövatten - jag längtar!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon