Full version: Ny köksträdgård
lindastina
Jag ska flytta min "köksträdgård" som i dag består av tre pallkragar till ett nygrävt land på 2,5 x 2,5 m. Den gamla köksträdgården står ganska skuggigt och det har aldrig blivit någon riktig fart på växtligheten. I sommarens värme började jag gräva men det tog MYCKET MYCKET lång tid, man höll ju på att tuppa av efter ett par spadtag.

I dag har vi 9 jordgubbsplantor, några kryddväxter och ett misslyckat land för sallad, dill, rädisor och lite smått. Dessutom har vi i present fått 10 månadssmultron (ingick inte i planerna, men man får väl vara tacksam, det är ju gott i alla fall).

Medan jag grävde och svettades tog matjorden slut i varje närliggande trädgårdshandel och en av dem rekommenderade bränd kogödsel. På påsen står det att den ska blandas med matjord, men trädgårdsmästaren hävdade att det behövs inte. Stämmer det?

Jag ska försöka flytta över jorden också från gamla landet till nya, men då måste jag ju gräva upp växterna först och har inget nytt att plantera dem i.

Tror ni det är bäst att köpa nya kryddväxter till nya landet eller ska jag satsa på att det går att flytta befintliga? De är inte särskilt imponerande, men de lever. Det handlar om libbsticka, rosmarin, salvia, oregano, timjan bl a. Mynta har jag i en hink, så det är ju inga problem. Basilika får man ändå ta om varje år. Det är alltså inte ens värst många sorter.

Som ni förstår har ni inte att göra med någon driven, skicklig och erfaren trädgårdsodlare. Jag känner mig hur tafatt som helst. wacko.gif
Illan
Svar på: om det går att använda bränd kogödsel?
Har själv planterat mina pelargoner i ren/bränd kogödsel i år. De har blivit jättefina.
Så det kan var värt ett försök.
Jag hade flyttat de kryddväxter som redan finns till hands.
Min rosmarin tar jag in under vintern, hos oss klarar den sig inte, zon II.
Libbstickan blir STOR, när den trivs.
Christa
Att nu i höst plantera i väldigt näringsrik jord kan vara vanskligt. Växterna skall ju snart börja varva ner för vintern. Jag skulle föreslå att du köper änlamarks plantjord istället. Har du ont om jord så är det bra att skaffa en kompostbehållare som är isolerad för året runt bruk. Med egen kompostjord kommer dina växter att bli fina och frodiga. Den kan dock vara väldigt näringsrik den också så den får användas med viss försiktighet den också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon