anna_rispan
Köpte en eldkaprifol, Lonicera x brownii 'Dropmore Scarlet'.
På lappen som satt på står det zon I-V

I en bok jag har hemma står det zon I-II.

Vilken stämmer?

Ska jag ringa till trädgården nu innan vintern eller chansa o se om den klarar sig??
Alexander-VG-zon3
ska man ha dom i krukar så är det säkrare att välja plantor som tål en högre zon typ bor man i zon 1 väljer man kankse zon2-3plantor i krukor . så hadde jag gjort för att vara på den säkrasidan men det går ju även skydda växten .

så det är igentligen vilken zon du bor i vad jag ser har du balkonng i zon3-4 m.m. då skulle jag valt plantor som klara zon5-6 bara för att vara säker så att dne klara vintern utan skydd då . med skydd skulle jag valt ändå en högre zon
men dte är ju även hur starksjälva växten är så kna dne klara en zon3vinter på din balkogn utan skydd är den dålig kvaltie m.m. dör dne kankse även om du inte skyddat tillräckligt .

fast nu vet jag ju inte var du ska ha dom men jag förutser att dte är krukor imed det är på krukolding men sen vet jag inte just var du ska ha dom ju .
men ska du ha dom på din balkong som där kan blåsa på vintern så skulle jag göra som jag skrev inann
anna_rispan
mm, men jag köpte den ju för att det stod upp till zon 5 på lappen.

är det någon som odlat den i zon 5?

klarar den det alltså?

för i boekn jag läste så stod det ju bara till zon 2. Har boken fel då??

Vilket jag hoppas.

Annars så borde den ju klara sig, eftersom jag valt en växt som ska klara sig i zon 5 o jag har balkong i zon 3.
Alexander-VG-zon3
CITAT (anna_rispan @ 15-08-2006, 20:01)
mm, men jag köpte den ju för att det stod upp till zon 5 på lappen.

är det någon som odlat den i zon 5?

klarar den det alltså?

för i boekn jag läste så stod det ju bara till zon 2. Har boken fel då??

Vilket jag hoppas.

Annars så borde den ju klara sig, eftersom jag valt en växt som ska klara sig i zon 5 o jag har balkong i zon 3.

jo det är ju det att jag är inte heller säker vilken zon den klarar .

men klarar den zon5 är den säker men klara den zon 2 inte .

men jag hadde någ trot mer på lappen som är på växten men dte ända som kna svara säkert är just dom som har odlat dne i högre zon .

men annars så får du skydda den försäkerhets skull wub.gif
anna_rispan

Kaprifolkruka före

Den klarade sig över första vintern och har nu fått ett bättre stöd än en pinne.
Christer i Falköping
De kan ju ha prövat den i högre zoner efter det att boken skrevs, så jag håller med Linus, lita på lappen på växten.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon