Full version: Fingerborgsblomma
lotta.n
När ska fröna till fingerborgsblomman sås? Tidigt på våren eller i mitten av sommaren? Tacksam för svar.
Kerstin i Malmö
Om du följer dess naturliga cykel så blir det mitt i sommaren. Då tappar dom ju sina frön på naturlig väg! Jag lät mina tappa lite väl mycket = jag har en hel matta av små digitalis på väg upp.... Det blir till att rensa!!

Något annat jag lärt mig från förra sommaren är att klippa av malörten när den blommar, inte bara det som mannen vill ha till snapsen utan även det övriga. Jag har nu malört i kopiösa mängder... Likaså gäller för citronmelissen... Även ifall blommorna är fina, av med dem innan dom bildar frö!

Kerstin
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att både så tidigt på våren och mitt i sommaren. Har man mycket frön så kan man även slänga ut lite framåt hösten och härma naturens sätt att så fingerborgsblomma.

Fingerborgsblomman är ljusgroende så fröna ska inte täckas.

Hos mig verkar alla fina stora bladrosetter ha dött över vintern som har varit tuff så jag lär inte få någon blomning i år, men det brukar alltid finnas några frön i jorden så det dyker nog upp nya rosetter iår. Fingerborgsblomman brukar man plantera en gång och sedan sköter den sin egen förökning.
Annki
Funderade just över vart mina digitalis tagit vägen. Men jag har nog drabbats av samma vinterskada som du Åsa. Inte en rosett i sikte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon