Maggan H
Härdighet, såtid, grobarhet, blomningstid, blomning efter sådd, allt som finns att veta, vill jag veta!
Betty
Förmodar att du menar Penstemon digitalis 'Husker Red'.
Fullt härdig till åtminstone zon 6, jag har haft min planta i flera år.
Stratifieras, t.ex. i kylskåp vid ca +4°
Ljusgroende, täck inte fröna med jord vid sådden.
Gror på ca 2 månader (kan inte svara på frågan om grobarheten)
Har börjat blomma för en knapp vecka sen här uppe hos mig i zon 6, börjar troligen tidigare längre söderöver.
Blommar året efter sådd.
Jag har ganska lerhaltig och fet jord och det verkar den stå ut med. Har provat att ha den i full sol, utan problem. Har den nu på en ganska torr plats (i en rabatt under en tät grankrona) med halvskugga, den ser ut att trivas med det med.
Jag tycker det verkar som om den är ganska anspråkslös och finner sig i det mesta.

smile.gif
Gåsis
Jag har då sått den två år i rad, men har jag någon blink.gif Den vill inte gro hur jag än gullar med fröerna.

/Åsa
kerstin z5-6
Etablerad planta blommar juli här i 5-6 -lång blommning -Stratifieringstiden bör ej understiga 8v gärna 12 -beställ frö tidigt -eller försök få tag i färska -de är fröäkta om de odlas här -och man inte har andra Penstemoner med samma blommningstid-

Maggan H
Åh, den är så ljuvlig Kerstin! Tack för tipsen, det blir definitivt sådd i höst av denna! wub.gif
thomaswahlqvist
Den har varit min favoritväxt i många år, jag har massor av den.
Självsårsig på grusgångar och lite varsomhelst, ger massor av frön.
Konstigt att den inte odlas mer, kan det vara det att fröställningarna luktar pyton.

Den är dessutom stadig, blåser inte ikull, finns en med gröna blad med, blanda gärna.

Kanske årets perenn 2012????
Betty
CITAT (thomaswahlqvist @ 18-08-2006, 23:27)
Konstigt att den inte odlas mer, kan det vara det att fröställningarna luktar pyton.

Alla penstemonerrs fröställningar luktar pyton... biggrin.gif
kerstin z5-6
gamla strumpor -men variationsrikedomen i detta släkte övergår ev doft från fröställningen smile.gif
richardsonii

Glaber alpinus
thomaswahlqvist
Ahh där är den igen, den där blå fina som du suktat mig med för läänge sedan. Glaber alpinus.
Får den mycket frö i år.
Hur är den att odla, det räcker med ett svar typ LÄTT KNEPIG SVÅR.
Hur är växtsättet och blommningen?
kerstin z5-6
Så ok
odla: knepig söder om sundsvall laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Frötillgång : ev rätt bra i år laugh.gif
thomaswahlqvist
Ahh, nu vet jag inte hur dina smileys skall tolkas.
Ni har väl inte alptoppsklimat heller?

Eller retas du bara tongue.gif

Kanske är det så att du retas, men jag får väl kolla upp den själv då.

Nu känns det som om jag är barsk i tonen, lite svårt med nyanser i språket med bokstäver....sorry wub.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-08-2006, 12:26)

Hade en ID-tråd förra året där jag undrade på en växt...jag tror faktiskt att det är den här biggrin.gif

Gissningen i den tråden var en Lobelia.

Synd bara att jag gav bort plantan till grannen förra veckan tongue.gif
kerstin z5-6
Nää jag är fullt allvarlig ... vi har inga problem att odla vare sig Penstemoner eller bergvallmo här uppe .. men vi ska väl ha nåt vi med smile.gif
Odlar man rena arter av penstemon- inga fancynamn ..så klarar sig de flesta nog var som helst förutsatt att de odlas i grus .
Penstemoner behöver inte alptopps klimat de flesta sorter trivs på mellanhöjd och alla är endemiska till USA smile.gif men de gillar inte vatten ovanifrån och absolut inte vintertid , torrt torrt ska det vara , med lerjod 1 meter ner ..

Var blomman röd berglund -så var det en lobelia smile.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-08-2006, 18:26)
Var blomman röd berglund -så var det en lobelia smile.gif

Blomman var vit precis som på bilden. Bladverket var också likadant, mer grönt neråt och rödare uppåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon