seriös
Hej!
Känner att jag måste skriva av mig är både deppig o arg
det är så att min mamma har fått hemtjänst för första gången efter mycket tjat från både vårdpersonal + oss barn då hon har hjärtsvikt , och för 6 veckor sedan fick hon blodförgitning var inlagd på sjukhuset och därefter på rehab avd
hon kom hem förra fredagen då kom vi min syster o jag överrens med hemtjänsten om att mamma skulle ha hjälp på morgon och på efter middagen o kl 8 på kvällen + hjälp med att ta medicin vattendrivande och hjärt medicin , jag vet att hon inte tagit sin medicin förut som hon skulle jag har hittat tabletter lite varstans så jag har bett hemtjänsten att stanna medan hon tagit sin medicin
och med hjälp på toaletten och till blöj byte hon orkar numera inte gå
men dagen efter när hemtjänsten kom på efter middagen och skulle byta blöja då sa mamma att hon inte kissat i den ja då tyckte personalen att hon nog inte behövde tiden till blöjbyte så efter det kommer dom kl 8 på morgonen och kl 8 på kvällen
ingen kollar att hon tagit medicinen och blöjorna är så kissblöta att golven har blöta fläckar
det förstår ju vem som helst att om man äter 6 vattendrivande tabletter måste man kissa eller hur
och inte äter hon någonting heller så jag vet nu varken in eller ut
kände att jag måste skriva av mig min frustration sad.gif
netaave
Det där är ett dilemma innan personalen lär sig din mamma.
Tänk dig motsatsen, att de kollat blöjan och det varit som din mamma sa, då hade hon blivit väldigt förnedrad och förmodligen ledsen över att inte bli trodd.
Så här på sommaren är ju hemtjänsten full av vikarier som inte har så stor vana och många "misstag" begås, det får man tyvärr räkna med. Så har äldreomsorgen blivit i Sverige. Dom har väldigt stor arbetsbelastning som gör att varje vårdtagare får några minuter bara och inte en sekund extra, dåligt med personal och oftast ingen vikarie vid sjukdom.
Det är fruktansvärt men så blir det i besparingarnas land.
Pirum
Sen får man ju också komma ihåg att många vikarier gör ett alldeles fullständigt utomordentligt jobb. smile.gif Jag vet att du inte pekade ut ALLA vikarier, bara kände det var viktigt att påpeka att många vikarier ger ny energi till en arbetsplats.
Största felet är dock givetvis att antalet fast anställda är för lågt, samt att det vid semestertider brukar bli ännu värre. Jag tror vi kommer att få se en större utspridning av semesterdagarna över året, lämpligen kombinerat med viss ekonomisk ersättning. Detta gäller alla samhällsviktiga områden, som sjukvård, polisväsende, etc.
Kathy
Det viktigt att det finns nedskrivet vad som ska göras, kollas osv, om varje hyresgäst, så att vikarier vet vad de ska göra och så att missar minimeras.
Det vårdföretaget jag jobbar i har även äldreomsorg och de följer samma typ av dokumentation som vi inom omsorgen använder oss av.
netaave
CITAT (Pirum @ 15-08-2006, 20:25)
Sen får man ju också komma ihåg att många vikarier gör ett alldeles fullständigt utomordentligt jobb. smile.gif Jag vet att du inte pekade ut ALLA vikarier, bara kände det var viktigt att påpeka att många vikarier ger ny energi till en arbetsplats.
Största felet är dock givetvis att antalet fast anställda är för lågt, samt att det vid semestertider brukar bli ännu värre. Jag tror vi kommer att få se en större utspridning av semesterdagarna över året, lämpligen kombinerat med viss ekonomisk ersättning. Detta gäller alla samhällsviktiga områden, som sjukvård, polisväsende, etc.

Ja men alldeles för många outbildade anställs som sakanar erfarenhet.
Bettson
Man skall komma ihåg med urindrivnade medel att de ofta har en dålig effekt vid värme.

Övriga delan av året så märker man effekt av tabletterna på de tider man förväntar sig. När det är ruskigt varmt så kan effekten av de urindrivande medecinerna utebli och man kanske samlar på sig ungefär 5 kg vätska extra.

När det blir svalare väder och/ eller man lyckats vila så öppnas kranen och det blir rena niagarafallen. De 5 extra kilona kan försvinna på ett dygn som urin.

Jag tror att det är just det som hänt. Din mamma kanske var torr just då och att allt tömmts bort några dygn senare.

Att ta bort det extra blöjbytet pga av en tillfällig "torka" är kanske inte just så bra. Framförallt eftersom blodtryck och annant stiger när man samlar vätska. Så den extra tillsysnen borde hon haft i alla fall.

Kanske vore det idé att påpeka mekanismen med blodtrycksmedecin och värme som utbildad personal borde ha känt till.
MrNorth
Visst borde väl personal som jobbar inom vården veta om detta att urindrivande medel fungerar dåligt vid värme? Det hade jag iaf förväntat mig av någon som jag betalar pengar för att sköta om mig. Iaf skall det ju fiinnas notering om detta nånstans (datorn eller papper...) så att vederbörande iaf är informerad om kundens status...

Nu är jag bara 27 så jag har långt kvar tills hemtjänsten... Däremot har jag flera års vana utav att organisera och leda folk, och så föreställer jag mig det iaf.

Men å andra sidan så har jag en kompis som jobbar inom hemtjänsten och trivs med det. han var kock innan och har absolut 0 vårderfarenhet. På de 3 år han jobbat inom hemtjänsten har han fått gå EN kurs, i lyftteknik. På mitt jobb har vi HLR kurser varje år... och vi jobbar inte aktivt med sjuka människor som kan få stillestånd när som helst... Så man undrar ju hur man prioriterar sin personal på hemtjänsten.

Jag har gjort flera besök på hans jobb och det organisatoriska känns väldigt "oproffsigt" jämfört med exempelvis det konsultföretag jag jobbar på. Kanske hade det varit annorlunda om det hade varit ett privat företag som stod för vården, då hade det iaf blivit lite konkurrens om kunderna. Vad vet jag...

Jag vet iaf att det inte är något som helst fel på de människor som utför själva jobbet, med bra ledning, inspiration samt utbildning så hade de kunna utföra ett dj*vligt proffsigt jobb som gjorde det roligt att bli gammal och bo kvar hemma!

MVH
Henrik
Kathy
CITAT (MrNorth @ 16-08-2006, 09:51)
Jag vet iaf att det inte är något som helst fel på de människor som utför själva jobbet, med bra ledning, inspiration samt utbildning så hade de kunna utföra ett dj*vligt proffsigt jobb som gjorde det roligt att bli gammal och bo kvar hemma!

Kan bara hålla med. wub.gif
seriös
Hej!
Måste bara skriva att jag tycker hemtjänstens personal gör ett jättebra arbete och är jätte trevliga och omtänksamma , det var inte det jag menade, det var en i personalen som tog bort eftermiddags bytet det var fel tycker jag , och detta med värmen kombinerat med urindrivande medicin visste jag inte om då kan det vara det som hänt nu att allt skall ur nu
och inte äter hon något ja yougurt på morgonen och resterande tid näringsdrinkar hon bantar säger hon är (80 år) och hon är diabetiker med och tar spruta på morgon och kvällen så jag har sagt att hon måste äta kanske en smörgås till sprutorna men det kanske man inte måste
ja visst är det några vikarier som varitmed där dom måste vara 2 stycken mamma är ganska tung och den ordinarie personalen har sagt till mig att tiden är snålt tilltagen hos mamma att hon måste ha mer tid
jag förstår med att det tar en stund för alla att lära sig hur det funkar med mamma och med rutinerna
seriös
Hej1
Nu har mamma åkt in till sjukhuset hon åkte in i Söndags för hon kände att hon inte orkade mer
hon och pappa hade larmat på natten för hon hade så ont i baken det tog
2 1/2 timme innan nattpatrullen kom då visste dom inte vart mamma bodde så dom hade varit inne på Eniro för att hitta en karta för att se vart huset ligger då hade inte killen som kopplade in larmet skrivit ner vart huset ligger
och senare på eftermiddagen ringer mamma till min syster och säger att hon har så ont i baken så syrran åker dit till mamma och skall byta blöjan på henne och vad får hon se om inte 2 stora blödande sår i baken inte underligt att hon har fruktansvärt ont sa syrran till mig
på kvällen ringer mamma igen för hon vill åka in till sjukhuset och jag o pappa hjälper henne in dit
igår kollade jag i mammas pärm som hemtjänsten skall skriva sitt namn i när dom är där står ingenting om hennes sår där
vill även tillägga att jag själv fick in och hämta blöjor på korttids boendet mamma bodde på innan hon kom hem då har jag bett sjuksköterskan i onsdag förra veckan att ta ut blöjor men dom har ännu inte kommit
men det är kanske så här det är överallt jag vet inte är bara trött nu sad.gif
Lady Hamilton
Tyvärr så är det inte ovanligt att det blir som med din mamma. Men det är som du skriver, att personalen gör nog så gott de kan. Men de har så förbaskat mycket att göra på kort tid. Detta kan ändå på inget vis försvara det som din mamma har råkat ut för sad.gif Sår eller annat som uppstår skall dokumenteras och åtgärder vidtagas. Och blöjorna de beställs av Dsk, och levereras sedan av något transport företag..............Men i allafall här där jag bor så har Dsk ett "lager" så att det skall finnas blöjor tills de "rätta" levereras. Hoppas att de kan få ordning på hennes sår på sjukhuset och att det blir bättre sedan när din mamma kommer hem wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon