Hej,

Sitter på blomsterlandets hemsida och läser beskrivninar om olika purpuraplar altså träd och kan inte reda ut endel begrepp. Kan jag få lite hjälp?

Första trädet jag läser om står det att det är litet men kraftigväxnde, det blir 3-5 meter, då är det väl inte litet?

Ett annat träd benämns oxå som litet, det blir från 4-6 meter??!

Ytterligare ett annat träd benämns som stor buske och bli 3-5 meter. Då är det altså inte ett träd?

Näst sista trädet är litet och svagväxande, dock blir det lika stor som träd nr 1, altså 4-6 meter och då räknades det första trädet som stort och detta som litet. Jag blir aldeles förbryllad!!

Sist men inte minst ytterligare ett litet träd som blir 3-5 meter. Då är det iaf mindre än det förra som blir 4-6....

Så hur ska jag nu veta skillnaden. Är de altså stora eller små träd?? Hur ska jag veta vilket jag ska välja? Behöver ett träs som ska stå mellan huset och häcken (4 meter), så den får ju inte vara för bred i kronan. Vi har dessutom ett litet hus, så det blir ju inte bra om det blir FÖR högt.....

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta ochkanske ge mig något konkret tips på vilken sort jag ska välja.