|
Gossen Ruda
16-08-2006, 07:44
Undrar bara hur man skall göra egentligen. Upptäckte plötsligt på jobbet att fållningen hade släppt på ena byxbenet. Det fick bli ungkarlsvarianten, några häftklammer. Funkade några dagar tills semestern inträdde.
Sen har jag funderat på vad göra och till slut fattades ett beslut. Jag åkte till Kappahl och investerade i två par nya byxor, halva reapriset - två för 299 kr. Dom gamla byxorna degraderas till slit-och-slängavdelningen. Fållen kommer att fixas med händigaherrnmetoden, sy rätt igenom byxbenet. Visserligen syns sömmen på utsidan men vad fan gör det....
Men hur gör man egentligen? Sitta och tråckla för hand? Tilläggas kan att min symaskin, Singer trampmodell, härstammar från 40-talet och kan en sak, sy raksöm.
*Felix matte*
16-08-2006, 07:55
Faktiskt så behövs varken nål eller tråd ... Det finns något som heter fållbandsom du stryker fast. Håller jättebra.
caprifol
16-08-2006, 08:04
"Om du inte till 100 % vet vad du gör, låt bli"....
Det finns folk som är proffs! Kemtvättarna brukar utföra enklare skrädderiarbeten. Lämna in! För lite grövre byxor kan Du förresten stryka fast fållen med s k fållband som alltså klistrar fållen. Går utmärkt även med gammalt strykjärn... Lycka till!! caprifol
PS. Hann inte se Felix mattes tips om fållband innan jag skickade mitt inlägg. DS
Gossen Ruda
16-08-2006, 08:18
Fållband!!! Täck vad dom hittar på, tack. Det skall säkert funka. Även ,med mitt strykjärn. Det är försett med en tegelsten som man värmer på spisen. När stenen är ordentigt varm stoppar man in den i strkjärnet via en lucka i bakkanten och så stryker man.
Nej, jag skämtar. Jag HAR ett modernare elstrykjärn men även den gamla modellen som är ärvt i säkert flera generationer.
Gör i alla fall inte som jag (som avskyr att sy) som tog nitaren. Folk stirrade så konstigt... Mulle
Hannele
16-08-2006, 08:38
CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2006, 08:44) Upptäckte plötsligt på jobbet att fållningen hade släppt på ena byxbenet. Det fick bli ungkarlsvarianten, några häftklammer. I syaffären finns också "klisterremsa", som man kan stryka i byxbenet.
CITAT (Hannele @ 16-08-2006, 09:38) I syaffären finns också "klisterremsa", som man kan stryka i byxbenet. Det är det som heter fållband, som Agneta och caprifol nämnde tidigare,
Hannele
16-08-2006, 10:10
CITAT (Betty @ 16-08-2006, 09:45) Det är det som heter fållband, som Agneta och caprifol nämnde tidigare, :) Jag slarvade med att läsa allt ordentligt... Fackspråk.
Anki på Öland
16-08-2006, 20:24
Silvertape funkar också alldeles utmärkt - ett tag. Anki
lim funkar det med...  helst textillim då.
Gossen Ruda
16-08-2006, 20:58
Textillim har en benägenhet att läcka igenom tyget och synas utifrån. Har gjort det misstaget tidigare.
Varför blir jag inte förvånad???  Häftklammer syns väl igenom de med..! Näe, skämt åsido, knalla iväg till en sybehörsaffär eller tygavdelningen på nåt större varuhus och be att få en rulle fållband du!
Eller stanna hos en kemtvätt och kolla om de kan fålla. De brukar kunna utföra sånt också, ofta kostar det inte så mycket heller.
Gör som caprifol.. Citerar ett av dina "visdomsord".. CITAT "Om du inte till 100 % vet vad du gör, låt bli."
Gossen Ruda
17-08-2006, 06:20
Fållband står på inköpslistan nu. Annars blir det Händige herrns fastsyning. Första gången jag praktiserade det var när jag tröttnade på ett par byxor med utvändiga slag. Vilken idiotgrej! Efter en skogspromenad kom jag ju hem med insamlingsprov på vegatationen. En fin söm precis i överkanten på slaget fixade den saken.
*Felix matte*
17-08-2006, 07:04
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2006, 07:20) Efter en skogspromenad kom jag ju hem med insamlingsprov på vegatationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|