Full version: eländig gräsmatta
åsaj
Jag har problem med gräsmattan, den är full av mossa, maskrosor, groblad, röllika mm. Jag är inte ute efter en knallgrön tät gräsmatta, men eftersom jag använder allt gräsklipp till att täcka i landen med vill jag gärna att nåt gräs finns kvar. Gödslade för första gången på två år (minst) igår, men skulle gärna vilja ha bort ogräset och hinner inte ta bort det för hand.

Någon som vet någon rapport som säger att bekämpningsmedel (tex för mossa, eller sånt där kombi för gräsmattor) "försvinner" på ungefär ett halvår? Eller tycker ni jag är helt dum i huvudet som ens tänker tanken att använda sånt på gräset som jag i vår tar till mina odlingar?
mulle
Jag har en likadan gräsmatta och jag har tacklat problemet med att acceptera den som den är. Mossan är faktiskt vacker på senhösten och våren då den är grön och gräsklipp blir det tillräckligt av i alla fall.

Ska man ha en gräsmatta utan allt sk-t får man nämligen jobba hårt och den energin föredrar jag att lägga på annat. Om man dessutom har vackra rabatter och många blickfång så ser man bara det och inte eländet under fötterna!

Mulle
Gossen Ruda
Jag tror inte att du behöver vara rädd för att använda gräsklippet. Mossmedel har ingen påverkan på annat än mossa. Stroller kombi sprids i jorden och bara en mycket liten del tas upp av växterna. Sen sker en ytterligare spridning och urlakning när du använder klippet. Sov lugnt och sprid med förstånd.
Ramoth
Ogräs i gräsmattan ger sedan ett varierat och nyttigt täcke till dina övriga växter har jag hört. Läste till och med att det finns de som odlar bitar av sin tomt med blandade växter just för att få flera arter i sitt täckmaterial.
Se där, något gott med "ogräs" i gräsmattan tongue.gif
åsaj
Hej! Och tack för bra svar!

Håller med Mulle, visst är det fint med mossa. Jag har en mossig bit, där det inte växer gräs alls, det är min vackra mossmatta. Nej, det är maskrosorna jag vill åt. Vissa av dem lägger sig platt och kväver allt gräs, och klipps inte av av gräsklipparen. Så det går inte att göra som Ramoth skrev, att ha en bra blandning i landet tyvärr. Och jag får aldrig tillräckligt med gräs till mina odlingar, får alltid gå ut i en närliggande hage och klippa och bära hem gräs...

Det lutar nog åt Kombi, fast miljö- och hälsosamvetet säger egentligen nej! Och sambon får väl inget veta, då kommer han vägra äta skörden nästa år...
Sommartorparn
Håller med dig om att maskrosorna är ett gissel, framför allt eftersom man under hela våren inte kan använda gräsklippet till täckning eftersom det innehåller så mycket frön. Sedan, när maskrosfröerna är borta är det för sent på säsongen.

Prövade kombi en gång. Gräset fick fläckvist en onaturligt blågrön färg, som jag verkligen ångrade. Det tog lång tid innan den blev normalt grön igen. Maskrosorna minskade i antal, men de med djupa rötter skrynklade sig bara lite och kom sedan igen med förnyad kraft. Däremot minskade tusenskönorna som jag verkligen ville ha kvar. sad.gif
åsaj
Nu tror jag jag har bestämt mig (Kombi lät ju inte heller så lockande). Vad tror ni om att gödsla med Algomin? Någon som har erfarenhet? Det ska ju vara miljövänligt, och gödning är nog nåt som min matta saknat.
Gossen Ruda
Du kan ju prova men jag tror att maskrosorna kommer att älska dig efteråt. Jag har använt Stroller kombi utan problem. Visst såg det lite konstigt ut efteråt när all klöver hade dött, eftersom det knappt inte fanns något gräs, men nu ser det ok ut.
christian_w
Du vill ju inte rensa manuellt. Men när det regnat mycket kan man njta av solen och passa på att jaga maskrosorna med ett långt runnt verktyg med delad topp . När marken är ordentligt blöt finns det ganska god chans att roten rycks upp.
Buggebubben
Hallå där,

Jag flyttade in i mitt hus för exakt ett år sedan och då var gräsmattan mest bestående av ogräs och vääääldigt mycket mossa. Näringsbrist alltså.
Det jag gjorde i våras var att köpa en säck med järnsulfat och blandade ut det i vatten, ca 2 dl till en kanna vatten. Sedan vattnar du ut det i gräsmattan. En säck på 15 kilo kostar 170 spänn på Granngården.
Mossan gillade inte järnet och dog direkt.
Sedan la jag ut Weibulls Super Gramino som är ett långtidsgödsel och gräset har sedan dess varit tätt och fint. Stor skillnad mot för ett år sedan. En vertikalskärning bör göras tidigt på sommaren också följt av lite stödsådd.
ester
CITAT (Buggebubben @ 24-08-2006, 09:57)
Hallå där,

Jag flyttade in i mitt hus för exakt ett år sedan och då var gräsmattan mest bestående av ogräs och vääääldigt mycket mossa. Näringsbrist alltså.
Det jag gjorde i våras var att köpa en säck med järnsulfat och blandade ut det i vatten, ca 2 dl till en kanna vatten. Sedan vattnar du ut det i gräsmattan. En säck på 15 kilo kostar 170 spänn på Granngården.
Mossan gillade inte järnet och dog direkt.
Sedan la jag ut Weibulls Super Gramino som är ett långtidsgödsel och gräset har sedan dess varit tätt och fint. Stor skillnad mot för ett år sedan. En vertikalskärning bör göras tidigt på sommaren också följt av lite stödsådd.

Är det inte så att sniglar avskyr järnet också? Hörde om nån som köpte järnsulfat och spred i strängar istället för dyrt snigelmedel.
Karrolina
Jag har en bekant som körde vertikalskärning och gödning 3 ggr på sommaren. Sen var hennes gräsmatta jättefin! Maskrosorna försvann! Det hade jag inte trott. Jag trodde snarare att dom skulle gilla behandlingen.
Vi har också mycket klöver i gräsmattan. Då sa sambons pappa (som är professor i något som har med vatten och jordbruk att göra!!) att klöver bara kan växa där det är dåligt med näring. Så om man gödslar ordentligt ska den försvinna!

Så nästa vår blir det vertikalskärning och gödsling som gäller för oss! smile.gif
KURT
Gräset klarar att konkurerar ut det mesta, så får man bara gräset att må riktigt bra så slipper man det mesta av ogräset också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon