Full version: Värmepump
roer
Är det ågon som har luftvärmepump i växthuset.
Är det tillåtet?
jåj
Hej
Jag har haft samma tanke som men men ....

Det handlar om en luf luft värmepump och vist skulle det bli jättebra då och då när det är svinkalt ute (-15 grd ?) så blir det att köra på el fär värmepumpen lägger av då.

Tanken är rätt om värmen är till för mer än tomatodlingen ...

JÅJ
uno
På sommaren vänder Du, och använder den som kylare.
Gurkan
CITAT (roer @ 16-08-2006, 10:55)
Är det ågon som har luftvärmepump i växthuset.
Är det tillåtet?

När ska du värma ? Hela vintern eller tidigt på våren ?

Enkla solfångare funkar annars tidigt på våren så du får en eller två månader extra i växthuset utan mycket elräkning. Googla på "poolsolfångare" ....

Tillåtet ?? Ja, om du vill vräka pengar till ditt elbolag ....
Lena i Torslanda
De är inte anpassade för den fuktiga miljö som är i ett växthus. Den del av pumpen som är inomhus klarar inte någon form av väta så det är inte att tänka på.
CurlySue
är det dyrt att köra med frostvakt??
kerstin z5-6
En bra fläkt som går på när tempen går under tex +6 grader kostar ca 300-400 kr
KURT
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-09-2006, 18:57)
En bra fläkt som går på när tempen går under tex +6 grader kostar ca 300-400 kr

Så själva frostvakten är inte dyr, men det blir ju dyrt att värma i längden!
roer
Jag har ett 25 m2 vinterbonat växthus med 16 mm bredkanal kanalplast
U-värde 2,5 W m2.
Skall bli roligt att se vad det kostar att hålla frostfritt. Har extra elmätare.
En värmepump hade varit intressant för att få ner kostnaden. Borde finnas värmepumpar som klarar fukt om det nu blir fukt. Den värmer ju hela tiden.
Skall prata med några värmepumptillverkare eller är den någon på forumet som vet.
Jag kommer att använda fläkt första året..
kerstin z5-6
mitt är också uppvärmt, fast med vattenburen värme fr pellets -i mitt klimat fick jag vara miljonär om jag skulle hålla det varmt via el sad.gif
Katti med torpet
Jag isolerade och värmde ca 5 kvm av växthuset förra vintern. I genomsnitt kostade det drygt 500:-/ månad utslaget från oktober till april.
Uppvärmningen sköttes av en värmefläkt med termostat och tempen låg på 5-10 grader.
Räknar med att göra vissa förbättringar i isoleringen i år men å andra sidan har elpriset stigit så det blir säkert minst lika dyrt denna vinter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon