Tänkte att jag skulle rama in mina land, när vi köpte huset var de bara urgrävda direkt ur gräsmattan och hade ingen kant. inte så praktiskt... och sååå kul är det inte at fixsa flera ggr per år.
En tanke är att ta stockar och yxa ur halft i halft eller var det heter, som man gör med timmerhus. Men håller det? Träet ruttnar ju upp... Eller håller det en tio år eller så? Vill helst inte ha något jättegiftigt på. Trätjära?
Sten eller tegel blir det nog inte, är lite dyrt och jag gillar träkänsla.
Det tar ca 100 år för ett träd i skogen att försvinna helt så stockarna håller nog ganska så länge..
Jag har obehandlade bräder från en gammal smedja runt mina land i örtagården och de har hållt i 10 år fast de var halvruttna när jag la dit dom..nu börjar dom bli ganska dåliga iofs..
linnea-maria
16-08-2006, 11:48
Jag vet flera som har stockar och ramar in sina rabatter med, man får upphöjda rabatter och så slipper man gräva. Det blir bara fint när stockarna förmultnar, det kanske sätter sig lite mossa på dem.
Jag har byggt upp mitt grönsaksland av byggtimmer. Finns på byggvaruhusen. Måtten är 10x12 cm och de är 240 cm långa.
Tack för alla svar!
Vad skönt att det går att använda stockar!!! Det är väldigt snyggt och kommer att passa in jättefint på vår trädgård!
Tack!
Fast att "yxa ur halft i halft " är ju mycket arbetssamt, motorsåg är effektivare. Eller så fäster man i hop dem med spikförband (inte lika snyggt dock).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.