Full version: växthus
Monica E
Köpte mitt växthus nu i våras och är nybörjare.Har försökt läsa mig till
mycket information,har odlat olika tomater och gurka,undrar om någon har
tips om gurkan ,fick 8-10st först,jättefina sen var plantan uppe i taket ,läste då att man skulle toppa den och låta sido grenar hänga ner,men alla små gurkor som fanns blev gula och sen har jag bara fått några st,krokiga o smala,och nu tror jag knappt det blir fler,är det någon som vet om jag gjorde fel, ska man låta dom växa bara eller ska man ta bort vissa skott?
Annars har det gått bra tycker jag, har fått mycket tomater,har ocKså en fråga om vindruva,ska man klippa den något köpte den i våras och den har vuxit ganska mycket, men inga druvor,men det kanske tar något år eller ska man få det 1:a säsongen.Tacksam för svar.
Tesa
Gurkplantan kanske hade behövt lite extra gödsel efter ett tag..
Vindruvor brukar man nog inte få första året...det rekommendera nog att man skall låta den växa till sig lite först också..
Jag fick skörd andra året på min fast då gjorde jag inte alls som man skulle.. rolleyes.gif
Mia, zon 3
Brukar inte gurkämnen påverkas ganska hårt av ohyra/sjukdomar mm? Fast du får säkert bättre och mer detaljerade svar om du lägger ut din fråga även i växthus-avdelningen....
Välkommen till Odla! wub.gif
RibesRubusVitis
Låt du vinrankan växa som den vill än så länge; då hjälper du rötterna på traven inför vintern. Framåt nyår är det dags att kapa större delen av årets tillväxt. Kasta inte det bortklippta, utan ta sticklingar så får du snart en hel vingård.
Inga från Närke
Kolla i avdelningen växthus där hittar du mycket smått och gott om problem, nybygge, odling m.m.
Susanna
När det gäller gurkan har det kanske varit problem med pollineringen, fast en del sorter är självbefruktande. Gurka drabbas lätt av spinn också och det kan påverka skörden efter ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon