M i Klagshamn
16-08-2006, 12:30
Jag fick en stor gammal schersminbuske av min granne nyligen. Den behöver nog beskäras för att inte blåsa omkull under höststormarna. Hur gör jag? Kan jag glesa ut den genom att ta bort varannan gren? När kan den beskäras?
Hoppas på snabbt svar, det blåste rejält inatt....
Det blir intressant att läsa vad våra trädexperter säger. Jag har nämligen en enorm gammal schersmin som jag, innan jag blev trädgårdsintresserad, klippte rejält hur som helst utan att tänka på tidpunkt.
Den protesterade inte ett pip utan blev bara yvigare.
Numera tar jag bort det som växer över stigen på vårvintern.
Mulle
Katarina H
23-08-2006, 07:30
Min erfarenhet av att flytta schersmin är att den behöver beskäras vid flytt för att orka. När du beskär den i övrigt påverkar förstås vilken blomning du får. Men de är inte kinkiga tycker jag vad gäller beskärning.
Jag har flyttat två schersminer i sommar - trots att det är så torrt! Det gäller bara att få med en så stor jordklump som möjligt så att man inte stör rötterna. Men man får vara noga med att vattna. Jag har inte beskurit buskarna alls och de kommer fint ändå, kanske för att de inte har så många år på nacken. Schersmin hör till gruppen buskar som man inte brukar behöva beskära alls.
Men du skulle ju kunna ta bort en del av de äldsta grenarna helt, nera vid marken, föryngringsbeskära s.a.s.
Big Gardener
23-08-2006, 15:16
Som redan påpekats är föryngringsbeskärning är det bästa. Det kan man göra på olika sätt. Det bästa är att man varje år tar de grövsta grenarna så långt ned som det går. Det andra tidsbesparande sättet är att totalbeskära ned till marken vart fjärde till vart sjätte år. De flesta schersminer (av släktet Philadelphus) har inga större problem att klara av en sådan redaikalbeskärning. Det är sällan lyckat i längden att beskära schersmin som häck.
Kan tillägga att det nog ska mycket till om en fullt etablerad schersminbuske ska blåsa omkull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.