Elisabeth P
16-08-2006, 12:45
Jag sådde allt möjlig i vintras. Mycket har tagit sig men inte allt.
Fick höra talas om att många tar tid på sig så att man kunde ställa undan krukorna och liksom "glömma" bort dem.
Nu gror det i flikanemon och olika sorters akleja, men kan det vara dessa sorter eller är det mest troligt att det är ogräs?
De står i sina krukor ute givetvis.
Vad bör jag göra?
Lisa
kerstin z5-6
16-08-2006, 17:21
identifiera dem -

är det rätt ska de krukas
Elisabeth P
16-08-2006, 17:47
Än så länge är det pyttesmå. Du vet de första två som alltid kommer. Omöjligt att identifiera än, men då finns det ialla fall hopp om att de kan vara "riktiga"?
Lisa
kerstin z5-6
16-08-2006, 17:49
javisst
Elisabeth P
16-08-2006, 18:09
Kul, då ska jag ta väl hand om dem
Lisa
Elisabeth P
26-08-2006, 12:34
Det börjar nu se lite olika ut, fast de är fortfarande yttepyttesmå.
Frågan är hur jag nu ska göra med dem?
Om jag nu krukar om dem , ska de då planteras i såjord?
Måste de in under lysrör, eller kan de stå kvar ute?
Hur tar jag hand om dem i vinter - ute eller inne?
Eftersom de fortfarande är så små så vet jag inte om de klarar en vinter. Finns det något riktmärke för hur små de kan vara för att klara vintern?
Lisa
Elisabeth P
28-08-2006, 18:52
Är det någon som vet om de klarar vintern ute (är nu små som en nagel.)?
Hur stora bör de vara om jag ska låta dem vara ute i vinter, eller vad gör man när de gror nu?
Lisa
Elisabeth P
29-08-2006, 20:52
Jag vet inte om min fråga är knepigt ställd, men jag försöker igen då jag gärna vill få svar.
Kan en liten frösådd (om den inte hinner bli mer en ett par cm innan vintern) klara att stå kvar ute hela vintern?
Fungerar den redan som en stor perenn som vissnar ner och kommer tillbaka, eller krävs det en viss storlek för att den ska orka att komma igen?
Det är ju första året jag gett mig in på detta med egen frösådd och då sådde jag ju i feb/mars. Så vad händer med dessa små som börjat gro först nu?
Är det lysrör som gäller för dem nu likväl som det var i mars?
Det är i alla fall snart dags att kruka dem en och en, men hur vill de ha det sen?
De som gror så fint i sina krukor därute är (om det nu är det och inte ogräs)
flikanemon
slingerhjärta
akleja
rubbeccia green wizzard
Alpmarton Eryngium alpinum
Iberis schleifenblume Eisberg, weib
Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.