Hej och grattis till radhus-tomten
Umeå måste vara z 5.
Om du ska bygga uppåt eller gräva neråt tycker jag i första hand är en fråga om hur mycket muskler du har

Det är alltså tusen gånger jobbigare att gräva neråt
Men det har också att göra med hur bra jorden är.
Prova att gräva, får du ner spaden utan större problem, eller stöter du på tjocka rötter och stenar och annat elände?
Har du lite muskler väljer du lämpligen att bygga uppåt, pallkragar eller köp råplan på brädgården och bygg en egen pallkrage i den storlek du själv vill. Höjden är beroende på vilka perenner du har tänkt dig, en ros t ex behöver minst 50 cm planteringsdjup

Tänk efter hur det kommer att se ut vid ditt plank
Nästa alternativ är att gräva neråt, återigen djupet beror på vilka perenner du vill ha, men jag lovar, det är jobbigt att gräva sig 50-60 cm ner i backen

Och om jorden består av bärlager direkt under gräsmattan, måste du frakta bort den och fylla på med ny matjord.
Kantsten runt en rabatt tycker jag är jättefint under förutsättning att det finns sten på andra platser i trädgården, kanske rabatten kommer att ligga i anslutning till en plattlagd gång till ytterdörren? Snyggt men relativt dyrt och väldigt jobbigt att lägga rakt och snyggt. Om rabatten däremot gränsar mot en altan i trä, skulle jag hellre välja en träkant runt rabatten.
Men nu pratar vi om tycke och smak