Full version: Gott med plommon?
Cam & co
I vår gigantska trädgård har vi ett plommonträd som i år förser oss med ohyggliga mängder plommon - mörkblåa, runda & riktigt söta ... tror att de är av sorten Czas .... men vad kan man göra med dem mer än saft & marmelad??? Hr du något gott beprovat recept på lager kanske??

De är givetvis goda att äta som de är, men kanske inte så himla bra för magen att sätta i sig sådana mängder .... men det känns trist att låta en stor del försvinna också ....
rosita
Jag brukar frysa in dem skalade, delade och råa. Sen tar jag fram dem vid behov och kokar kräm, lägger dem på havregröten eller i yoghurten. rolleyes.gif
mulle
Det blir god marmelad om man blandar med gröna tomater.
Mulle
Cam & co
CITAT (mulle @ 16-08-2006, 17:31)
Mulle

Med GRÖNA tomater? omogna?
mulle
CITAT (Cam & co @ 16-08-2006, 17:41)
CITAT (mulle @ 16-08-2006, 17:31)
Mulle

Med GRÖNA tomater? omogna?

Japp! Det brukar finnas en hel del tomater i växthuset som inte hinner bli klara och dem gör jag marmelad av.

Jag fick dessutom ett supertips av en granne. I stället för att sitta och ta bort kärnan från varje plommon räknar man hur många plommon man lägger i grytan och fiskar sedan upp lika många kärnor med hålslev.
Det passar åtminstone mitt tålamod betydligt bättre.

Jag kom på en annan smaskig grej som jag gjorde av plommon sist det fanns så mycket av dem.
Jag varvade plommon och socker i stora glasburkar, hällde på mörk rom och bjöd som vinterdessert med glass eller vispgrädde.
Mums - men man kan bli ganska så rund under fötterna om man äter för mycket...
Mulle
Cam & co
CITAT (mulle @ 16-08-2006, 18:11)
Jag varvade plommon och socker i stora glasburkar, hällde på mörk rom och bjöd som vinterdessert med glass eller vispgrädde.
Mums - men man kan bli ganska så rund under fötterna om man äter för mycket...

Låter RIKTIGT mumsigt måste jag säga ... och Rom har vi ett antal flaskor av också (vi har haft restaurang och när vi sålde den så fick spritlagret följa med hem *s*) ... så DET ska jag nog testa! Tack för tipset.
noora
Vi har kokat saft och gjort chutney. Saften blev godast om man blandade med lite hallon.
netaave
Jag fryser dom precis som dom är med skal och allt, använder dom sen mest till chuttney.
Whiskuchi

Måste det vara mörk rom? Vi har "mellanmörk" rom hemma, duger den..? Det låter supergott!
Cam & co
CITAT (netaave @ 17-08-2006, 11:23)
Jag fryser dom precis som dom är med skal och allt, använder dom sen mest till chuttney.

Har du kanske något recept på chutney??
mulle
CITAT (Whiskuchi @ 17-08-2006, 11:30)

Måste det vara mörk rom? Vi har "mellanmörk" rom hemma, duger den..? Det låter supergott!

Det går säkert alldeles utmärkt med mellanmörk rom!

Tyskarna har ju sin "Romtopf", d.v.s. de lägger ett lager av de bär som just då är mogna i en kruka och häller på rom. Sedan fyller de på med nästa sort som mognar o.s.v. så länge det finns något att skörda.
Jag har gjort det också - jordgubbar, blåbär, hallon, vinbär, krusbär m.m. Gott, men, som sagt starkt. Och jag gjorde det i glasburk så att man skulle se ränderna av bär.
Jag gör en hel del likör också och principen är ju den samma, bär, socker och sprit.
Och jag antar att man urenkelt också kunde göra plommonbrännvin genom att hälla vodka på plommonen och låta det stå några månader.
Mulle
netaave
Det här receptet stod i tidningen för några år sen, det blir jättebra.

Plommonchutney
cirka ½ liter

1 kg plommon
1 stor gul lök
1 dl vinäger
2 dl socker
1 tsk salt
1 kanelstång
10 kryddnejlikor
1 msk gult senapsfrö
ev 3 stjärnanis
½-1 tsk sambal oelek eller finhackad röd chili efter smak

Kärna ur plommonen och lägg dem i en vid, tjockbottnad kastrull.
Tärna löken grovt och lägg i.
Tillsätt vinäger, socker, salt och alla kryddor utom sambal eller chili.
Koka upp och låt sjuda utan lock på måttlig värme runt en timme.
Chutneyn ska koka ihop till marmeladkonsistens. Var försiktig mot slutet, rör emellanåt så inte chutneyn fastnar i botten.
Gör marmeladprovet
Blanda i sambal oelek eller finhackad urkärnad chili i den färdigkokta chutneyn innan den hälls upp på väl rengjorda glasburkar.

.
Bessie
Anna Bergenström har ett gott recept på plommonmarmelad i "Annas mat", och jag har också fryst plommonhalvor med bra resultat så det röstar jag också på. Har även sett recept med plommon inlagda i madeira och rödvin.
Gabi
Kan man frysa råa plommon med skal på?

Är lite lat...
Bessie
CITAT (Gabi @ 20-08-2006, 13:18)
Kan man frysa råa plommon med skal på?

Är lite lat...

Det går bra bara man halverar dom och tar ut kärnan. Anna B (en av mina matlagningsgurur, men det kanske ni märkt vid det här laget) föreslår också att man kan lägga de otinade plommonhalvorna som de är i pajer eller kakor.
netaave
Du kan frysa råa plommon med både skal och kärna kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon