Hannifer
wub.gif Gardenian måste nog vara en av mina favoritkrukväxter, men tyvärr misslyckas jag kopiöst med den!!! sad.gif Jag vet de vanligaste skötselråden: mjukt vatten, jämn rumstemperatur och ljus, vrid inte på krukan... Men! Det funkar ju inte ändå! Ibland är växten i rätt taskigt skick redan i affären. *Grrr*
Skulle så hemskt gärna vilja ha en frisk och frodig planta i mitt rum... Är det för mycket begärt? Kan någon som lyckats med min älsklingsväxt vilja berätta några skötselhemligheter? Jag skulle bli otroligt tacksam.
Alexander-VG-zon3
vad jag har även fått lära mig är svalt å en rytmn i dan allas å vamare dagstemp å en kallare natttemp plus en sval vintervila med ljus
Monarda
Jag älskar också gardenia men har misslyckats många gånger. Man får verkligen fjäska för att dom ska trivas. Den jag har nu har stått hela vintern i vanlig rumstemperatur en bit in i rummet, men ganska ljust. Vattning och daglig dusch med avkalkat vatten och så har den fått orkidénäring. I våras fick den spinn trots mina omsorger men ett par duschar med Provado avhjälpte detta. Sedan början på juni har den stått ute i halvskugga och efter den senaste tidens rotblötor ser den väldigt bra ut. Den har inte blommat i sommar men skjutit många nya skott. Jag planterade även om den i början på sommaren i rhododendronjord.
Man får prova sig fram - skam den som ger sig!
Carex
min har stått ute sedan tidig sommar, den har blivit omplanterad i medelhavsjord (ett litet experiment bara, den ser ut att må bra) i vintras stog den på balkongen som håller någon enstaka plusgrad som allra lägst. Den har också stått inne i mitt rum andra vintrar i rumstemperatur och klarat sig, också blommat ibland. Tänk på att dne ska ha rätt jord och gärna lite svalare på vintern, se om den behöver planteras om.
lovika
Jag älskar också gardenia men misslyckades för flera år sedan med min första och hittills enda butiksköpta planta.

Till vårvintern tänkte jag göra ett nytt försök genom att driva upp plantor från frö. Inbillar mig att det är större chans att lyckas, särskilt med "svåra" växter, om de får vänja sig vid odlingsmiljön från att de är unga? Jag tänker åtminstone arbeta utifrån den teorin framöver och hålla mig till sticklingar och frön så långt det går.

Har man tur vid frösådden får man kanske dessutom flera småplantor att experimentera med, ställa på olika platser etc. Sedan vet jag inte hur lätt det är att driva upp fina blomvilliga gardenior på egen hand, men det återstår att se...

Vissa som lyckas med gardenia påstår att de inte sköter den särskilt märkvärdigt bortsett från vattningen (samma personer har i många fall misslyckats med växten tidigare), så kanske ska man helt enkelt ha lite tur också och få fatt på en extra tålig individ.

.....................................

För övrigt:
Kalkfritt vatten och näring (som redan sagts) och kalkfri jord.
Ljust, men ej brännande sol.
Inget drag.
Vintertemp. 16-20 grader.
Hög luftfuktighet, särskilt på sommaren.

[lade till lite skötselfakta m.m.]
Hannifer
Tack för era tips, alla gardeniafjäskare. Jag ska göra mitt allra yttersta för att mitt nya exemplar ska trivas. tongue.gif
Blomsterkisen
En liten sammanfattning.

Gardenian trivs i öster- eller västerfönster, och vill inte ha direkt solsken på sig under sommaren. Riklig vattning, gödselvattning varannan vecka och täta duschningar på bladen.

Utomhus trivs den bäst i halvskugga.

Gardenian trivs i kalkfattig jord och vattnas med regnvatten eller kalkfattigt vatten (häll upp i kärl och låt stå ett minst dygn). Knoipparna trivs inte vid element, samtidigt som växten vill ha ljus.

På vintern vill Gardenian ha 10-18 grader, sparsamt till normal vattning beroende på sort.
Ludvig Johansson
För er zonknäckare där ute tänkte jag meddela att det finns en Gardenia 'Kleim's hardy' som säljs som härdig i USDA 6 i staterna, dvs nedåt -23C!!! Deras klimat är såklart mycket gynnsammare men det borde möjligt att övervintra den i zon 1 och kanske 2 utan skydd normalvintrar.

Plantorna är rätt svåra att få tag på skulle jag tro.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Ludvig Johansson @ 25-09-2006, 20:14)
För er zonknäckare där ute tänkte jag meddela att det finns en Gardenia 'Kleim's hardy' som säljs som härdig i USDA 6 i staterna, dvs nedåt -23C!!! Deras klimat är såklart mycket gynnsammare men det borde möjligt att övervintra den i zon 1 och kanske 2 utan skydd normalvintrar.

Plantorna är rätt svåra att få tag på skulle jag tro.

har med hört om dom tror det finns fler sorter med och 6b är zon 2 .
söker man på dave´s garden så hittar man fler sorter som är mer härdiga tror dne vanliga sorten med var rätt så härdig med skydd .

men ett tips är kanske att ah dom ute sen vintervila och kalkfritt i både jord å vatten å hhopaps på dte bästa
Hannifer
Vad kan den tåliga gardeniasorten heta, tro... Det skulle ju vara hur fint som helst att ha den på balkongen.
(Bor i zon 2-3)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannifer @ 27-09-2006, 21:40)
Vad kan den tåliga gardeniasorten heta, tro... Det skulle ju vara hur fint som helst att ha den på balkongen.
(Bor i zon 2-3)

http://images.google.se/images?client=fire...F-8&sa=N&tab=wi
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...y&btnG=S%C3%B6k
http://www.google.se/search?svnum=10&hl=sv...F-8&sa=N&tab=iw
http://www.google.se/search?client=firefox...F-8&sa=N&tab=iw
har gjort två sökningar
en med bilder å en med text å lika dant emd dne andre
dom två sorterna som säljs i usa
Gardenia x Kleims hardy
Gardenia Chuck Hayes
även den vanliga Gardenia är härdig till -9c
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon