Full version: luddig spindel
snuffe
Röjde vass längs en gammal spång som ligger i sötvatten.
På en bräda som flöt på vattnet satt en stor något luddig svart spindel.
Proportionerna var ungefär som en fågelspindel.
Jag ville ju inte döda den så jag puffade litet på den och slank den hemtamt ner från brädan.

Någon som vet nåt eller har tips om någon svensk spindelsajt ?

undrar
Anna
Gossen Ruda
Vi har en spindel som helst håller sig under vattenytan, Vattenspindel Argyroneta aquatica. Har aldrig sett den men den skall vara maffig.
Anders zon 1
Det kan ha varit en vattenspindel. Den är helsvart och i synnerhet hanarna kan bli rätt stora för att vara en svensk spindel (hos de flesta andra spindlar är honorna större än hanarna). Den kan bli närmare 1,5-2 cm lång i kroppen och betydligt mer mellan de utsträckta benen. Vattenspindlar brukar dock sällan gå upp ur vattnet (det lär vara den enda spindelarten i världen som lever så gott som hela livet under vattnet) så det är nog troligare att det var en kärrspindel som du såg. Kärrspindeln är den största och kraftigaste spindeln i vårt land och kan bli drygt 2 cm lång (kroppen). Den är visserligen inte svart utan rödbrun med ljusa ränder på sidorna men vid en snabb titt kan den nog se svart ut. Den håller normalt till på vattenytan där den springer omkring ungefär som skräddare och jagar insekter, men den kan också dyka ner under vattnet om den blir skrämd. Bilder på vattenspindel: http://www.myra.nu/vattenspindel.html och kärrspindel: http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/sjof...ktaspindlar.htm
Gåsis
Här är en bild på kärrspindeln jag träffade tidigare i sommar. Maffig!

/Åsa
*Molly*
Bor i lägenhet, på bottenvåningen, inne hos oss dyker det ofta upp stora svarta spindlar. Frågade en bekant vad det kunde vara,hon trodde det kan vara en sk vargspindel.
Har aldrig lyckats ta nåt kort eftersom jag blir så skärrad varje gång det kommer en sån där stor sak spatserande över golvet.
Var lever såna spindlar och varför går de in i lägenheten? ohmy.gif Är inte så förtjust i spindlar som ni förstår.
Gossen Ruda
Det låter mer som en husspindel, Tegenaria domestica. Den förekommer i stort bara inomhus hos oss. Ofarlig men med hög läbbighetsfaktor. biggrin.gif Jag har den i tvättstugan och på vissa andra ställen i källaren. Ofta får jag hjälpa spindlar som hamnat i badkaret därifrån.
*Molly*
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2006, 18:27)
Det låter mer som en husspindel, Tegenaria domestica. Den förekommer i stort bara inomhus hos oss. Ofarlig men med hög läbbighetsfaktor.  :D Jag har den i tvättstugan och på vissa andra ställen i källaren. Ofta får jag hjälpa spindlar som hamnat i badkaret därifrån.

Aha, en husspindel, skönt att veta att den är ofarlig och att det finns fler än oss som har såna inomhus.
snuffe
Tack för svar och länkar.
Det är definitivt en kärrspindel. Jag har tittat på olika bilder och det stämmer väl också med beskrivningarna.
Den var ca 5 cm i diameter med benen litet lagom samlade.
Den kan tydligen bitas, men är väl inte giftig. Jag får vara försiktig om jag ska paddla. Drömmen är att tidigt på våren glida fram litet tyst i vassen och få se fåglarna jag bara har hört hittils.

Husspindlar; nej tack ! Hade sällskap av en till frukost några dagar. Plötsligt kände jag att något satt på väggen och tittade på mig ...

Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon