Kerstin i Malmö
22-05-2003, 07:26
Jag köpte sparris på mässa i Malmö i våras. Satte dom någon gång i mitten av april men ännu har jag inte sett något liv ovan jord. Hur lång tid kan man räkna att det tar från man sätter plantor tills man ser att dom växer?
Kerstin
Känner mig lite orolig för dina sparrisar... Fanns det inga stjälkar när du satte dem? Mina frösådda, övervintrade kikade upp redan i mars/april i Södertälje. Plantor vet jag inget om men de jag sett på plantskolan har haft små sparrisstänglar redan då de sålts. Det finns säkert olika sorter i och för sig.Du kanske planterar väldigt djupt för att få blek sparris och då är det väl annorlunda.
SannaM
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 12:07
Hallon,
Jag satte mina i stoooora krukor i väntan på sparrisbäddens färdigställande, på på en fyra av tio kommer det nu skott.
Läste i bok att man skall köpa 50% mer när man köper plantor än om man sår själv p g a transplanteringschock etc etc. Jag tror alla mina kommer har pillat och kikat, men så skall de liven ner i sitt riktiga hem snart. Badar i sådd sparris med :-)
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 12:41
Sparrisbädd - är det någon skillnad gentemot förutsättningarna i en vanlig pallkrageodling (kallbädd) ?
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 13:12
Ja - mumsigheten i jorden och kant-torkfaktorn samt det permanenta ---- pallkrage är död inom fem år elelr så.
Åsså DJUPET - gärna lit edjupare än en konventionell djupbädd/högbänk.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
23-05-2003, 13:19
Låt mig se - mumsigheten i jorden bör alltså betyda att det är en annan sorts jordstruktur den behöver, vilken?
Vad menar du med kant-torkfaktorn?
Ja, en pallkrage blir inte så långlivad - hur bygger man en sparrisbädd då - murar lekablock eller - höjd 50 cm? Skall man täcka?
Ingrid på Västkusten
23-05-2003, 21:52
Läs böcker och anvisningar - Odla.nu har en bra sparrisartikel trorjag.
Pallkragar och upphöjda bäddar så torkar alltid kanten.
Hälsar ingrid
Vilken tur jag hade på min sparrisplantering. Köpte to plantor på Liseberg för tre år sedan. I år skördar jag, för första gången, sparris från 10 plantor.
Det var en upplevelse att äta egenodlad sparris. En flerårig dröm gick i uppfyllelse.
Ingrid på Västkusten
26-05-2003, 07:49
De flesta av mina tio plantor lever i sina krukor och hopaps matte snart får klart sin sparrisbädd. Önskar det itne regnade så förbålnat bara.....
Hälsar Ingrid
Louise i Göteborg
26-05-2003, 07:54
Av mina 15 plantor växer 13. De två som inte klarat sig växer - självklart - ihop. Nog skulle jag behöva lite större avstånd mellan mina plantor men inte denna lucka i ena hörnet.
Vad tror ni? Kan jag gräva upp alla och fördela om dom eller dör två nya då?
Ingrid på Västkusten
26-05-2003, 07:57
Prova muta undertecknad för nån fröplanta av Purple Passion t ex :-)
men de är ju så nyplanterade att jag ahde testat att flytta dem :-)
Hälsar ingrid
Kerstin i Malmö
26-05-2003, 11:59
Där finns liv!!!!
I går kväll stod vi och pratade med en granne och jag tittade ner i min sparrisbädd och vad kom genom fiberduken! Jo, en sparris!! Av med duk och titta närmare, jo tre sparrisar kunde vi se av varierande storlek! Det finns alltså hopp!! Jo, kanske satte jag dom djupt, tyckte jag följde intruktionerna men jag hade inte tumstock med. Nu är det bara att avvakta en vecka eller så för då borde väl dom där är liv i ha visat sig!
Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.